Регистрациите на автомобили в Европа намаляха с 1,6% до 14,3 милиона броя през 2021 г. Миналата година продажбите на леки автомобили в САЩ достигнаха 11,9 милиона единици, което е увеличение от 5,5% в сравнение с 2020 г. а търсенето в Китай през 2021 г. остава близо до нивата от 2020 г., със скромен ръст от 1,6%.

Междувременно европейското производство на леки автомобили се сви с 5,7% през 2021 г. Автомобилните заводи в САЩ са произвели около 6,3 милиона леки автомобили през 2021 г., което е с 3,1% повече в сравнение с 2020 г.

Заради по-сериозното производство от страна на Бразилия, Южна Америка отбеляза ръст в производството на автомобили с 11,2% до повече от 1,9 милиона бройки. Производството на автомобили в Китай миналата година възлиза на 20,7 милиона броя, което е ръст от 7,1%.

Като цяло производството в световен мащаб се е увеличило с 2,7% до 63,2 милиона единици през 2021 г. Миналата година износът на автомобили от ЕС е на обща стойност от 125 милиарда евро, което е с 3,6% повече в сравнение с 2020 г. Стойността на вноса на автомобили възлиза на 53 милиарда евро, което води до търговски излишък от почти 73 милиарда евро за Европейския съюз миналата година.

Снимка 569757

Източник: www.acea.auto/

Най-големите производители на леки автомобили в ЕС усетиха недостига на чипове в световен мащаб. Производството в Германия, която е най-големият производител в Европа, се сви с 13,2% на годишна база. Отрицателно представяне отчетоха и Испания, Италия, Белгия . Словакия и Швеция отбелязаха ръст в производството, съответно с 2,7 на сто и 4,9% на годишна база. Словакия се изкачи до 4-о място в класацията за най-много произведени коли в ЕС. За България не са налични данни. 

Въпреки, че също бележи спад в производството с 4% в сравнение с 2020 г, Румъния се изкачи до 6-о място в топ десет на най-големите производители на автомобили в Европа. Съседката ни произведе 420 755 автомобила през 2021 г., което е повече от Унгария, Италия и Швеция.

Китай е най-големият производител на автомобили (близо 20,74 милиона автомобила, включително електрическия модел Dacia Spring). 7,1% е ръстът в производството, в сравнение с 2020 г., повече от два пъти по-голям от този в САЩ с 3,1%.

Най-голямо увеличение обаче е в Индонезия (58,5% - 865 857 произведени коли),следвана от Индия (28,2%, 3,56 милиона коли) и Тайланд (728 962 коли).