В края на миналата седмица започнаха стачки в три рафинерии във Франция, които се контролират от TotalEnergies. Трите обекта преустановиха доставките на бензин и дизел за пазара на едро, а един от тях намали оборотите си до минимум. От другата страна на Атлантическия океан рафинериите се подготвят за сезона поддръжка.

Този сезон за ремонт ще бъдат затворени два пъти повече рафинерии, за да се компенсират закъсненията в поддръжката по време на пандемията според Reuters. Ще се произвеждат по-малко бензин и дизелово гориво и съответно по-малко ще се изнасят и за Европа.

На този фон на 5 февруари влиза в сила забрана за внос на руски горива по море в ЕС. В момента Русия е най-големият доставчик на горива в ЕС, особено на дизел.

Докато още няма ембаргото търговците купуват руски дизел в големи количества. Но какво се случва на 6 февруари? Едно нещо е сигурно: САЩ няма да могат да се намесят и да помогнат по начина, по който помогнаха с доставките на LNG, защото и при тях ситуация с доставките на дизелово гориво е доста тежка.

Неотдавна дори Bloomberg съобщи, че товарите с дизелово гориво се отклоняват от първоначалните си дестинации в Европа към нови в САЩ.

Задава се недостиг на дизел и това може да засегне целия свят

Задава се недостиг на едно от най-важните горива и това може да засегне целия свят

Почти всеки регион на Земята ще бъде изправен пред опасността от липса

Западът ще трябва да погледне на Изток за горивото, което е нужно на всяка една икономика на света.

Междувременно изтокът е готов. Рафинериите които китайците започнаха да строят преди няколко години, които някои анализатори предупредиха, че ще се превърнат в блокирани активи, преди да бъдат завършени, вероятно ще бъдат полезни. На фона на намалените доставки на руски суров петрол и много по-щедрите квоти за износ на горива, китайските рафинерии могат да направят доста добра печалба.

Индийските рафинерии също са готови да помогнат с износа на дизелово гориво. Wood Mackenzie наскоро издаде прогноза за по-високо производство на дизелово гориво в Азия, като отбеляза, че Индия, Япония и Южна Корея ще са в основата на това увеличение.

Производителите на петрол от Близкия изток също са готови да помагат на своите европейски и американски клиенти. Рафинериите в ОАЕ и Саудитска Арабия се разширяват, увеличавайки производствения капацитет в точното време. Износителите на гориво от Близкия изток дори може да купуват и след това да препродават руски горива в Европа, според някои анализатори.

Точно както в момента руски суров петрол отива в Азия и повече петрол от Близкия изток отива в Европа, повече руски горива ще започнат да отиват в Африка и Латинска Америка, докато горивата от Близкия изток се насочват към Европа. Горива от Азия също ще бъдат оренасочени към Европа.

Според изследователския директор на Wood Mackenzie Марк Уилямс, пренасочването на руските горива към Латинска Америка и Африка, ще освободи повече гориво за износ от САЩ към Европейския съюз.

Цените вероятно ще се покачат, което ще даде нов тласък на инфлацията.