Куба успя да пусне в експлоатация първите си нови пътнически вагони от 4 десетилетия насам с помощта на своите съюзници Русия и Китай. Тяхното първо пътуване е било в събота, като правителството на острова се надява този ход да постави началото на плана за обновяване на железопътния транспорт в страната, пише Reuters.
Железопътната инфраструктура в Куба е една от най-старите в света. Изградена е през 30-е години на 19-и век, но не е поддържана и липсва нова техника и оборудване. Това донякъде се дължи на неефективната пазарна икономика, която страда и от американското ембарго.
В продължение на години влаковете са били най-евтиният, но и най-неефективният начин за пътуване на дълги разстояния в Куба. Обикновено, за изминаването на 900 километра от Хавана до Сантяго са били необходими 24 часа, което е два пъти повече от пътуването с кола.
Карибският остров е подписал споразумение с Русия на стойност 1 милиард долара за обновяването на железопътния транспорт по данни на информационната агенция Interfax.
През 2017 година държавната руска железопътна компания Russian Railways е заявила, че преговаря за инсталирането на високоскоростна линия между Хавана и плажният курорт Варадеро.
Правителството на Куба планира да започне модернизирането на железопътната инфраструктура до 2030 година преди да стигне до по-сериозната част, която е възстановяването на определени маршрути.
През май страната е получила 80 нови пътнически вагона от Китай, като от тях са били и тези, които са тръгнали от Хавана още в събота. Карибският остров очаква да получи още 80 броя през следващата година.
"Това е първата стъпка от трансформацията на железопътния транспорт в Куба", заявява Едуардо Ернандес, ръководител на националната железопътна компания в страната.
Да пътуват с влакове са избрали 6,1 милиона пътници през 2018 година, което е доста по-малко в сравнение с 10 милиона през 2010 година.