Френските президентски избори изглежда, че се свеждат до съревнование между конкурентоспособност и потребление, коментира днес агенция Bloomberg.

В опитите си да привлекат допълнително проценти към кандидатурата си в оставащите по-малко от две седмици до балотажа на 6-ти май, Саркози и Роял предлагат коренно различни стратегии за справянето със слабото икономическо развитие и високата безработица в третата по големина европейска икономика.

Сеголен Роял иска да увеличи потребителското търсене като затегне сигурността на трудовия пазар, подобри пенсионната система и увеличи минималното заплащане. Саркози от своя страна предлага да повиши ефективността на корпоративния сектор като понижи данъците, елиминира допълнителните такси върху заплащането за извънреден труд и облекчи системата за назначаване и освобождаване на работници.  

Основната разлика в икономическите програми на двамата кандидата е дали да се съсредоточат на търсенето или на предлагането. Саркози набляга повече на трудовите ресурси и пазара на труда като цяло, докато Роял се опитва да повиши потреблението.

Който и да спечели президентските избори ще наследи от Жак Ширак една икономика, чийто дял от европейския износ се съкращава рязко, а икономическият ръст е по-слаб от този на Германия за втора поредна година. Нивото на безработица е вече 8.8% и е с най-високата стойност от 13-те страни в Еврозоната. Дефицитът по текущата сметка на Франция е най-висок от 25 години насам.