Светът може да се сблъска с недостиг на литий - търсенето на метала нараства, а някои анализатори прогнозират, че критичният момент може да най-рано през 2025 г. Други обаче виждат по-дълъг период от време, преди този недостиг да удари множество индустрии.

Според изследователско звено на Fitch Solutions BMI дефицит на доставки на литий ще настъпи до 2025 г. В наскоро публикуван доклад BMI цитира дефицита на търсенето на литий в Китай, което надвишава това на предлагането. "Очакванията са за среден годишен ръст от 20,4% на годишна база само за търсенето на литий в Китай за електромобили през 2023-2032 г.", пише в доклада.

На този фон доставките на литий в Китай ще нараснат с едва 6% през същия период, според прогнозата, която дава BMI, а темпът не може да задоволи дори една трета от прогнозираното търсене.

Китай е третият по големина производител на литий в света. Литият е жизнено важен компонент за батериите за електрически превозни средства, както и друга потребителска техника.

През 2021 г. светът е произвел 540 000 метрични тона литий, а до 2030 г. Световният икономически форум прогнозира, че глобалното търсене ще достигне над 3 милиона метрични тона.

В Китай се заражда напрежение около добива на литий. Това може да разтърси световните пазари на метала

В Китай се заражда напрежение около добива на литий. Това може да разтърси световните пазари на метала

Разследват се компании заподозрени в добив на литий без валидни разрешителни

Според прогнозите на S&P Global Commodity Insights продажбите на електромобили ще достигнат 13,8 милиона през 2023 г., но впоследствие ще продължат да скочат до над 30 милиона до 2030 г.

Прогнози за ръста на производство има, но въпреки това се смята, че търсенето ще расте с много по-бързи темпове, казва Корин Бланшар, директор на Deutsche Bank.

Други анализатори не виждат дефицит на суровината толкова скоро, но все пак прогнозират дефицит до края на десетилетието.

В момента има само 101 литиеви мини в света, според данни на Refinitiv. Въпреки че повече все производствени звена и проекти за проучване стават реалност и могли да задоволяват донякъде по-голямото търсене, това само би отложило задаващия се недостиг с още няколко години, според оценките на Rystad Energy.

Вицепрезидентът на Rystad Energy Сюзън Зоу изчислява, че общото предлагане ще се увеличи с 30% и 40% на годишна база през 2023 г. и 2024 г. и че ще продължат да се развиват както съществуващи, така и нови проекти на фона на "глобален тласък за електрифициране на транспорта".

Въпреки че това може да се очаква глобален излишък на литий през следващата година, недостигът може да започне да се усеща във веригите за доставки през 2028 г.

При този сценарий, според експерта, цените на лития могат да скочат до историческите си върхове от 2022 г., което от своя страна ще увеличи производствените разходи аа батерии.

Цените на литиевия карбонат скочиха до рекордно високо ниво от почти 600 000 юана (82 258 щатски долара) за тон през ноември 2022 г., или повече от 12 пъти, в сравнение с цените през януари 2021 г.