Световната автомобилна индустрия беше спряна от пандемията на новия коронавирус - производствените предприятия затвориха врати по целия свят, а продажбите на автомобили бяха спрени по време на блокирането.

Сега производителите се стремят да повишат конкурентоспособността и рентабилността в бързо променящия се свят, като преминаването към по-екологични технологии все още е едно от големите препятствия пред сектора.

Наскоро японският автомобилен гигант Nissan разкри чиста загуба от 671,2 милиарда йени, или 6,17 милиарда долара, през фискалната 2019 година - което е първата годишна загуба за компанията от повече от десетилетие. В същия ден Nissan представи четиригодишен план за възстановяване на бизнеса, включващ съкращаване на производството и намаляване на броя на моделите - от 69 на по-малко от 55 модела.

"Компанията ще намали постоянните разходи чрез рационализиране на производствения си капацитет, глобалната продуктова гама и разходите", посочи Nissan в изявление. Според оповестеното планът е да се постигне "устойчив растеж, финансова стабилност и рентабилност до края на фискалната 2023 година", която приключва в края на март 2024 година.

Като част от съкращаването на производството, Nissan заяви, че ще затвори своя завод в Барселона от декември, което ще доведе до загубата на 2 800 работни места. Със затварянето на предприятието компанията ще цели преструктуриране и намаляване на разходите, както и подобряване на ефективността. След това гигантът предупреди, че заводът в Съндърланд - най-големият завод за производство на автомобили във Великобритания - ще стане "неустойчив", ако страната напусне ЕС без търговска сделка.

Може ли Nissan да изплува?

Може ли Nissan да изплува?

И колко време има новият директор на гиганта, за да намери спасителния пояс?

Преди две седмици Nissan, заедно със своите партньори Renault и Mitsubishi, също така обявиха нов бизнес модел "за повишаване на конкурентоспособността и рентабилността на трите компании партньори", като всеки производител ще се фокусира върху отделните пазари.

На фона на трансформацията в тези несигурни времена, изпълнителният директор на Nissan Макото Учида коментира пред CNBC генерално случващото се на автомобилния пазар.

Nissan-Renault-Mitsubishi

"Наистина трябва да се преобразим ... Искам да подчертая, че съюзът трябва да бъде актив на конкурентоспособността за всяка компания", казва Учида. По думите му за оцеляването на фирмите ще бъде ключов момент как те ще могат да използват тези активи.

Възстановяване на доверието

"Когато станах главен изпълнителен директор, посочих, че възнамерявам да изградя корпоративната култура, където слушаме клиентите, дилърите и доставчиците и целия широк кръг от заинтересовани страни в и извън организацията. Култура, при която са добре дошли различни мнения", припомня директорът.

За коронавируса

"Covid-19 наруши индустрията и автомобилната група е силно повлияна от тази криза ... Първо, нашите приоритети определено са грижата за човека и здравето", обяснява Учида. Според него само с фокус върху здравето може да се гарантира, че служителите на компанията и глобалните мрежи, партньори и доставчици са в безопасност и могат да продължат да работят в индустрията, както преди коронакризата.

Renault и Nissan се отказват от пълно сливане, за да преживеят кризата

Renault и Nissan се отказват от пълно сливане, за да преживеят кризата

Съдружието, включващо също и Mitsubishi, едва не се разпадна в началото на годината

Затваряне на фабрики

"Когато говорим за трансформация, трябва да погледнем назад какво се е объркало в предишната стратегия и как да възстановим растежа по устойчив път ... Така че това е най-важното нещо ... една от областите, които продължаваме да преследваме е, че можем да имаме правилния размер на растежа за нашия производствен капацитет с ефективността на операциите".

Незадоволителни резултати

Учида казва, че Nissan сега иска да има устойчива печалба и "трябва да се обърнем към областта на недостатъчните резултати, отдръпвайки се от предходната преразширеност, която беше направена в Nissan".

"Така че това означава, че трябва да оптимизираме производството си на подходящо ниво, а също и работата, като същевременно повишаваме оперативната ефективност."

Brexit

"Трябва внимателно да следим как правителството на Великобритания ще работи по сключването на сделка след Brexit ... става въпрос за тарифното споразумение, тъй като това би имало голямо влияние в нашата работа ... Но отново бих искал да се съсредоточим и да подчертаем, че бихме искали да поддържаме нашата марка жива в Европа."

Nissan потвърди, че решението за затварянето на завода ѝ в Барселона е окончателно

Nissan окончателно затваря един от големите си заводи в Европа. Въпреки че може да ѝ струва солено

Това ще засегне 23 000 работни места