Министърът на икономиката на Великобритания Джон Хютън разгневи екологично загрижените на Острова, тъй като днес в реч за Института Адам Смит в Лондон той ще изрази подкрепата си за изграждане на ново поколение захранвани с въглища електростанции, пише The Independent.

Повод за решението на правителството е опасността от енергиен недостиг в страната, което налагало преосмисляне на „черно - белия" светоглед на „зелените", които се противопоставят на използването на въглищата като енергиен източник.

Само че обществеността във Великобритания има всички основания да се чуди дали правителството е за или против зелената идея, тъй като още в сряда финансовият министър Алистър Дарлинг ще повиши изцяло от „екологични" съображения данъка върху автомобили, които изразходват твърде много гориво.

Конкретният повод за напрежение е предложението на E.ON UK на стойност 1 милиард паунда да подмени остарялата си електростанция в Кингснорт, Кент, с две нови, които използват технология за чисти въглища и ще могат да доставят енергията, нужна на 1,5 млн. жилища до 2012 година.

Ако това се осъществи, това ще е първата ТЕЦ на въглища, строена във Великобритания от 1984 досега. Енергийната компания твърди, че ще намали въглеродните емисии с два милиона тона годишно и ще направи технологичен пробив, като съхранява уловения въглерод под Северно море.

Други седем електроцентрали на въглища чакат реда си, ако - както се очаква - правителството одобри въпросния проект.

Критиците се притесняват, че новите технологии не са изпитани и тази нова програма може да подкопае опитите за световно съглашение за борба срещу измененията в климата. Трудно ще може да се внуши нещо на Китай, а още по-малко на САЩ за употребата на въглища, ако самата Великобритания избере фосилния път.

Министрите разбира се настояват, че са отчели екологичните въпроси, а Великобритания ще стане световен лидер в областта „чисти въглища". Правителството ще заяви, че енергийните доставки трябва да бъдат осигурени, а Хютън ще потвърди, че е неоспоримо решението енергийният микс на Великобритания да се освободи от въглерода „до средата на века" (когато ще се появят технологии без въглерод). Но дотогава не трябва да се хранят илюзии и фосилните горива още поне поколение ще продължат да играят ключова роля.

При изгарянето си въглищата са най-мръсни от всичките фосилни горива, но серия методи, наречени технология за чисти въглища (ТЧВ) са разработени за намаляване на екологичното въздействие от ТЕЦ на въглища. Най-важна от тези технологии е улавянето и съхраняването на въглерода - процес спиращ навлизането на въглеродния диоксид в атмосферата и съхраняващ го под земята. Редица методи са демонстрирали техническата си пригодност,  но те тепърва трябва да доказват икономическата си целесъобразност в големи мащаби.

Три са ключовите методи: улавяне след изгарянето, когато СО2 се отделя от газа в комина след изгаряне на въглищата; улавяне преди изгарянето, където горивото се превръща във въглероден диоксид и водород и СО2 може да се отделя преди изгарянето в процес, наречен газификация; и изгаряне на въглищата до чист кислород. Последният процес създава поток чист въглероден диоксид след като водните пари кондензират и СО2 може да се закопава под земята - или пък да се свързва с метални оксиди и така да се получават стабилни минерали като варовик, които могат дори да се използват в строителството.

Само че според еколозите „чистите въглища" са оксиморон. Негативен е екологичният ефект от самия добив на въглища, цената на отделянето на въглерода е висока, а управлението на крайните „мръсни вещества" остава несигурно. По сравнение с вятъра и слънцето, ТЧВ отделят много повече замърсяващи вещества въпреки пречистващите технологии. От Greenpeace изразиха несъгласието си с проекта за ТЧВ и заявиха, че десетилетия наред Великобритания ще бъде „заключена" в огромни въглеродни емисии, а целите за борба за климата - ще бъдат предадени.

Но Хютън ще изтъкне, че ВЕИ и ядрената енергия заедно формират едва 20% от енергийната структура на Великобритания в момента. До 2020, ВЕИ трябва сами да осигуряват 15%, докато ново поколение ядрени реактори ще увеличи приноса на АЕЦ. Само че голямото количество енергия ще продължи да идва от изкопаемите горива.

Освен това нито вятърът, нито АЕЦ можели да осигурят гъвкавостта на системата за генериране на енергия при промени в търсенето, особено през зимата. Газът е далеч по-чист от въглищата, но в очите на британските политици газът прави страната прекалено зависима от външните доставчици.

Хютън също така може да заяви, че се дава пример на развиващите се страни как те могат да посрещат нарастващите си нужди, използвайки собствените си енергийни резерви. След това ще „захапе" зеленото енергийно лоби, че прави политика от жестовете.

Екологично загрижените от Green Alliance твърдят, че ако се тръгне по пътя на новите ТЕЦ на въглища, целите за намаляване на емисиите въглероден диоксид на Острова няма да бъдат постигнати. Още повече, ако правителството освен въглищата подкрепи и експанзията и на авиационната индустрия.

Ето някои от аргументите на The Independent:
"Въглищата съдържат най-много въглерод и са най-замърсяващи от всичко, което създава енергия. Като общество, трябва да се движим в точно противоположната посока за нашите енергийни нужди, към консервация и възобновяеми източници. Немислимо е правителство, сериозно загрижено за намаляване на въглеродните емисии, да даде тласък на ново поколение електростанции работещи с въглища".

„Въпросът е защо министрите си лягат с въглищата толкова безрезервно. Хютън и правителството ... просто демонстрират колко повърхностно те разбират истинския размер на заплахата от глобално затопляне. Освен ако не предприемем сериозно действие за намаляване на емисиите (скоро) ще се сблъскаме с катастрофичен срив на глобалната икономика през този век. Страх от това, вместо от недостиг на енергия, трябва да занимава министрите. Ако Хютън е загрижен за пропастта в доставките на енергия, решението е той да ускори схемите за възобновяема енергия и мерките за консервация, а не да скача в прегръдките на най-мръсното фосилно гориво".

„Депресиращото е, че не само въглищата зачеркват министрите от списъка на своите екологични ангажименти".