Почти половината от публичните потребителски компании в Китай нямат достатъчно средства, за да оцелеят през следващите шест месеца, пише Bloomberg. Данните подчертават колко спешно Пекин трябва да рестартира икономиката и да накара потребителите отново да харчат.

Ресторантите са в най-лоша форма, след като епидемията остави китайците вкъщи. 60% от тях не могат да покрият разходите за труд и наем. Сред продавачите на бижута и дрехи почти половината нямат достатъчно кеш за следващите шест месеца, освен ако търсенето не се покачи рязко.

Макар че броят на заразените с коронавирус в Китай намалява, а ритейлъри като Starbucks и Haildilao отвориха отново обектите си в регионите с по-нисък риск, търсенето не изглежда да се възстановява бързо, тъй като китайците се колебаят дали е безопасно да напуснат домовете си.

Китай очаква и втора вълна инфекции, отчасти от хора, които се връщат обратно в страната.

Макар че заводите възстановяват производството, надеждите за рязко възстановяване намаляват, след като коронавирусът зарази целия свят. Икономистите вече очакват световната икономика да загуби $2,7 трлн.

В Поднебесната империя пък икономистите се готвят за първото свиване на икономиката от 1992 г.

Редица малки и средни предприятия в Китай вече са в колапс заради липсата на свободни средства. Уязвимостта сред публичните компании обаче сочи за по-голяма опасност, тъй като някои от тях са работодател на хиляди служители. Очакват се съкращения и затваряне на обекти, според анализатори.

Данните, публикувани в понеделник, показват, че продажбите на дребно във втората най-голяма икономика са се сринали с 20,5 процента през първите два месеца на годината. Услугите понасят по-тежък удар от производството.

Кризата ще бъде и възможност за тези, които оцелеят. Те ще могат да разширят пазарния си дял и да придобият на безценица свои конкуренти.

Стимули ще има, но как ще бъдат платени те?

Правителството на Китай вече намали лихвите и нареди на банките да увеличат кредитирането, като отхлабят и изискванията, за да помогне на компаниите да възстановят дейност. Местните власти също подготвят стимули, за да изкарат потребителите от домовете им и да ги вкарат в ресторантите и магазините.

Идеята за стимулите обаче не се приема еднозначно, предава китайското финансово издание Caixin. Анализатори предупреждават, че властите трябва внимателно да преценят колко средства могат да отделят и да трябва да направят така, че средствата да бъдат в истинска полза за бизнеса и обществото.

Три големи града в източен Китай вече раздадоха ваучери за $56,6 млн., които могат да бъдат ползвани за туризъм, забавления и хранене - секторите, пострадали най-тежко от кризата.Проблемът обаче е, че местните правителства нямат особено много свободни средства заради забавения растеж, а някъде и заради спад, на данъчните приходи като резултат от решението на централното правителство да намали данъците и таксите.

Миналата година Китай не постигна целта за растеж на данъчните приходи и те нараснаха с най-бавния си темп от над 30 г. насам - с едва 3,2% при цел от 4,5%. Тази година ще бъде още по-тежка, тъй като коронавирусът срина потребителските разходи. Банките също са изправени пред проблем: ръст на необслужваните задължения. Към края на февруари общият им размер бе 3,3 трлн. юана ($471 млрд.), или 2,08% от кредитите. Ръстът за месец е 0,05 пр. п.

Рисковите кредити възлизат на 5,8 трлн. юана, ръст от 0,17 пр. п. Според Xiao Yuanqi, главен директор по риска в CBIRC, делът на лошите кредити ще расте. Засега обаче той не е притеснен за банките, които имат капиталови резерви и провизии в размер на 6 трлн. юана.