Едва ли има друга държава в Европа, в която дискаунтърите да са по-популярни, отколкото във Федералната република. Победоносният ход на този вид магазини в Германия започна през 1960-те години, когато братята Карл и Тео Албрехт откриха първия евтин супермаркет "Алди". Особено през последните три десетилетия този вид супермаркети никнеха буквално като гъби след дъжд.

Междувременно дискаунтърите, които залагат на по-ограничен асортимент, по-скромно представяне на стоките и по-ниски цени, явно са достигнали до границите на максималните си възможности. Миналата година броят на този тип магазини за първи път спадна и сега в Германия те са общо 16 393. Също миналата година броят на класическите супермаркети се увеличи доста по-бързо, отколкото в предишните години, достигайки общо 10 505.

Важно е качеството, не цената

Основната причина е в това, че за все повече германци цената не е вече единственият и решаващ фактор - за разлика от миналото. "Все повече потребители обръщат голямо внимание на качеството на стоките, на начина, по който са изложени в магазина, на това дали атмосферата е приятна и предразполагаща", обяснява Марко Аценбергер от Института за маркетингови проучвания "EHI Retail". Промените в поведението на потребителите се дължат най-вече на някои демографски тенденции: в градовете живеят все повече хора, които нерядко разполагат с високи доходи. А поради това не им се налага непременно да се вглеждат в цените.

Говорителят на търговския концерн "Реве" Раймунд Есер изтъква освен това, че домакинствата стават по-малки, което се отразява и на купуваните количества хранителни продукти. "През 2020 г. общо 41 процента от германците ще бъдат несемейни и ще живеят сами - и това естествено ще промени и потребителското им поведение", казва Есер. Затова от "Реве" все повече залагат на по-малките супермаркети, в които се предлагат редица готови продукти - пакетирани салати, току-що нарязани плодове, малки порции тестени произведения и полуфабрикати.

Новости в дискаунтърите

"Другата тенденция е свързана със засиленото търсене на стоки местно и регионално производство", казва експертът по храните Матиас Кек. "Клиентите все повече държат да знаят какъв е произходът на съответния продукт и са готови да платят по-висока цена" - а това е добре дошло за класическите супермаркети. Дискаунтърите ще са принудени да реагират на това ново развитие. Те отдавна са се отказали от обичайната си схема - на стандартни постройки в покрайнините и все повече се насочват към централните градски части", обяснява Кек.

И още нещо, което важи за всички евтини магазини за хранителни стоки: "Съществуващата в Германия пазарна структура и острата конкуренция не им позволява да се разрастват повече", казва експертът. Защото дори и да се открият 100 нови магазина, накрая те ще се самоизядат. "Алди" например има 4 300 филиала, с които покрива територията на цяла Германия, така че просто не е останало място, където да си заслужава да се открие нов магазин. Затова фирмата напоследък залага на нещо друго: тя въвежда все повече маркови продукти като "Кока-Кола", "Марс" или "Нутела". Впрочем останалите конкурентни вериги като "Лидъл", "Пени" и "Нето" отдавна са включили в своя асортимент и по-деликатесни продукти.