Голямата изненада от слабите данни на японското проучване за бизнес настроенията в Япония (Tankan), беше че се отрази силно негативно на капиталовия пазар. Това е така, тъй като всички, включително и централната банка, очакваха докладът да е слаб и затова изглежда някак нелогична реакцията на фондовата борса, коментира Financial Times.

Данните от втората по големина световна икономика, стават все по-лоши от тримесечие на тримесечие. Миналата седмица, излезе втората ревизия за икономическия ръст през третото тримесечие в страната, която го съкращава от първоначалното обявените 2.6% на 1.5%. Това е ръстът на БВП в Япония на годишна база. Няколко дни по-късно, друг доклад окончателно разби добрите очаквания за японската икономика, като показа четиригодишно дъно на потребителското доверие в страната.

Според последните изчисления на икономистите, ръстът на корпоративните печалби и доходността от капиталовия пазар, са се понижили с 10% на годишна база. Това поставя Япония в доста неблагоприятна позиция в сравнение с останалите развити световни икономики. Ако добавим слабите очаквания за американската икономика през 2008 г. и периода на постепенно поскъпване на йената, перспективите пред японските производители изобщо не са розови.

Големият въпрос днес е, къде ще е краят на всичко това? Съществуват няколко еднократни фактори, които играят срещу икономическото развитие на азиатската страна. Такива например са по-строгите регулации за новостроящите се сгради в Япония, но това е само част от проблема. В условията, когато средната норма на корпоративна печалба през тази година е 1.1%, правителството наистина трябва да се замисли, какво сбърка с икономическата си политика?

По-високите цени на петрола и на редица други суровини, ще продължават да са в ущърб за компаниите. Единствени от всички индустриално развити страни, износните цени на японските стоки към САЩ, отбелязаха спад през изминалата година. Това нямаше как да не се отрази негативно на печалбите. Тъй като икономиката на САЩ в момента е слаба, японските производители нямат друг вариант, освен да работят с почти нулева печалба, като така запазят стратегически важния си американски пазар.

Има ли добри новини? Оптимистите се надяват сляпо на прогнозите за по-високо потребителско търсене през следващата година. Големите корпорации градят планове за по-високи капиталови разходи, въпреки че не ясно как това ще спомогне за увеличаване на печалбата, особено ако външното търсене продължи да намалява. О да, забравяме че поне кредитите в Япония ще продължат да бъдат евтини и лесно достъпни, заради продължаващата политика на Японската банка да поддържа лихвеното ниво рекордно ниско на 0.5%.