Отчет за свършеното през изминалия мандат на служебния кабинет и три приоритета за сегашния обяви министърът на образованието Николай Денков на пресконференция във ведомството.
Денков посочи, че учебната година е започнала успешно с присъствено обучение, което трябва да бъде продължено, като се вземат всички мерки за минимизиране на риска от епидемична вълна и с грижа за здравето на учениците и учителите.
За това ще отговаря заместник-министър Мария Гайдарова, която остава на позицията си от предишните четири месеца.
През изминалия период МОН изготви подробен анализ на ефекта от обучението от разстояние в електронна среда и подготви всичко необходимо, за да осигури максимално продължителни присъствени и безопасни за здравето занятия. Насоките за работа на образователната система в епидемична обстановка са ясно разписани и вече се спазват, добави Денков. Той посочи направеното от МОН изследване на изминалото обучение в електронна среда е основано на резултатите от изпитите. Рискът за отпадане при рисковите ученици се увеличава, именно затова са променени насоките за обучение в присъствена среда, за да няма риск за учители и ученици.
Това изисква синхрон на информационните системи на МЗ и МОН, за да се следи какво се случва в училище - променен е начинът на стартиране на механизма за приобщаване на децата - един месец по-рано - на 16 септември. Министърът обеща да се провери дали работи добре във всеки регион на страната, за да се определи политиката.
За първи път е изготвена Национална карта на България, за първи път такъв документ, който дава информация за положението по региони и по направление.
Относно законите за висшето образование Денков поясни, че "не стигнаха до обсъждане в НС, по причини извън нас, тези промени са очаквани от академичната система и ще бъдат отново внесени в НС, ще са приоритет, защото са много важни, по отношение на научните изследвания и научното образование".
Беше направен подбор и 7 изследователски университета получиха такъв статут и ще бъдат включени в Плана за възстановяване и устойчивост, като първите в България, съобщи той. Отделно са планирани по групи дейности - 1.8 млрд.лв. в Плана и 1.5 млрд.лв. в програма "Образование" - за висше, училищно, предучилищно и научни изследвания.
Приоритетите следващите три месеца на служебния кабинет - първият продължаване на учебната година с максимално присъствено обучение и контрол в ситуацията в академичната обстановка, ситуацията е тревожна в страната, има възможност за пренасяне извън училищата.
Има плавно нарастване на случаите на заразени с коронавирус, трябва да се внимава и при рязко нарастване при епидемичните проблемни да се реагира максимално бързо, категоричен е Николай Денков.
Водещо при мерките - затваряне на области и градове, за което ще отговарят МЗ и РЗИ. Ние сме техни партньори и грижата е да гледаме какво се случва в отделните училища с идея да се затварят паралелки или випуски, каза той.
Вторият приоритет е подготовката на документите. Свързали са се с кандидатите по европейските проекти и програми, сумите са сериозни, за да се използват, трябва да се подготвят хиляди страници от документи, експертни, за да се кандидатства следващото лято за финансиране.
Третият приоритет е подготовка на бюджета за следващата година и актуализация на бюджетна рамка. Образованието е приоритет, но трябва да се види в бюджета и бюджетните рамки за следващата години, наред със зам.-министър Мария Гайдарова и проф. Генка Петрова, зам.-министър за висшето образование.
В екипа на МОН влизат двама нови министри. Чл. коресп. проф. Константин Хаджииванов, БАН, с опит по отношение на научната дейност и видове проекти, председател на УС на Центъра за върхови постижения от предишния програмен период.
Другият зам.-министър - Ваня Стойнева, беше в служебния кабинет, отговаряше за европейските фондове и програми в МФ от екипа на Асен Василев. Тя ще отговаря за качествено оформяне на документи, подготовка за бенефициенти и за важна информационна кампания.
Министър Денков благодари, че са съгласили да се включат в екипа.
Освободени са проф. Нели Косева, която е била на изборна длъжност в БАН. Евгения Пеева поела анализ на обучението в електронна среда, специфичен профил, опит с НПО, с международни организации.