Непридружените мигрантски деца (без близки) и необхванати от образователната система към февруари 2017 г. са 972. Общият брой на потърсилите официално закрила в България е 1380. Това обяви вицепрезидентът Илияна Йотова по време на международната конференция "Пътят на мигрантите - проблеми и решения в интегрирането им чрез образователните системи".
Тя постави серия от проблематични въпроси: къде се настаняват тези деца, удачно ли е попечителството да е на местните власти. По думите й, много често местните власти нямат подготвени хора за тази цел. Йотова постави и въпроса как се образоват тези деца.
Тя изрази надежда в края на 2017 г. най-накрая в Европа да се поздравим с цялостен пакет директиви и закони, който да ни позволи да развържем възела на проблема.
Основните принципи за успешната интеграция са начертани преди десетилетия, но днес те остават на хартия, смята вицепрезидентът. Според Илияна Йотова държавите и правителствата се правят, че не ги забелязват. Вече 6 години кризата не може да се разреши.
Йотова констатира, че събитията много бързо изпревариха вземането на решения и европейското и националните законодателства се оказаха неподготвени.
"Вместо управление на кризата, започнахме да градим стени пред човешката трагедия", коментира тя.
От речника на политиците изчезнала думата интеграция.
Най-погрешната политика би била да си заравяме главите в пясъка, категорична е Илияна Йотова.
Други цифри съобщи образователния министър Николай Денков. Общо 143 деца мигранти учат в български училища. От записаните в началото на учебната година 119 ученици в училищата 113 са завършили успешно първия срок. 24 деца са записани в детски градини.
Както на всички деца в нашата страна, чийто майчин език не е българският, така и на децата мигранти се осигурява допълнително обучение по български език, за да могат успешно да продължат образованието си и да се адаптират, посочи министър Денков. Това е регламентирано в държавния образователен стандарт за усвояването на българския книжовен език и в стандарта за финансирането на институциите, който скоро ще е готов.
По една от операциите на оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" - за образователна интеграция, също са предвидени допълнителни обучения по български език и занимания за учениците от етническите малцинства и търсещите закрила. Децата са включени и в проекта "Твоят час" за извънкласни дейности, където получават допълнителна подкрепа.
За да се облекчи работата на учителите, през 2016 г. са проведени специални обучения за работа с търсещи международна закрила деца, съвместно с Върховния комисариат на бежанците към ООН и по националната програма "Развитие на педагогическите специалисти". През април 2017 г. ще има и обучение на учители за преподаване на българския език като чужд.