Според ново проучване европейските потребители все по-често пазаруват онлайн от други държави от ЕС. Изследването показва, че доверието на потребителите в електронната търговия се е увеличило драстично.

За десет години делът на европейците, които пазаруват онлайн, почти се е удвоил (от 29,7 % през 2007 г. на 55 % през 2017 г.) информират от Европейската комисия.

Въпреки че условията за потребителите като цяло са се подобрили след последното издание на индекса, равнищата на доверие, познаване и защита продължават да са много различни в отделните държави.

Комисар Вера Йоурова, отговаряща за правосъдието, защитата на потребителите и равенството между половете, заяви: "Приоритетът ми е да се подобри доверието на хората и на по-малките търговци на дребно в цифровия единен пазар. Потребителите вече са по-уверени, когато пазаруват в интернет. Осигурили сме за тях бърза процедура, чрез която да получат парите си обратно, ако нещо се обърка, дори когато

купуват от друга държава. Сега предизвикателството е да се насърчат повече предприятия да отговорят на това нарастващо търсене."

Въпреки значителния постигнат напредък потребителите продължават да се сблъскват с пречки при опит за пазаруване онлайн от търговци на дребно, намиращи се в друга държава от ЕС. Например 13 % от участниците в проучването съобщават за отказано плащане, а на 10 % е било отказано да им бъдат доставени продукти в тяхната държава.

Що се отнася до търговците на дребно, едва 40 % от тези, които понастоящем продават онлайн, са заявили, че възнамеряват да продават както в своята държава, така и зад граница през следващата година. Те продължават да имат опасения по отношение на онлайн продажбите в други държави, а именно: по-високия риск от измами, различията в данъчното законодателство или в националното договорно право, както и различията в правилата за защита на потребителите.

По тази причина Еврокомисията изготви предложение за съвременни правила за цифровите договори, с които да се хармонизират разпоредбите, отнасящи се до договорите, за онлайн продажбите на стоки и да се насърчат достъпът до цифрово съдържание и онлайн продажбите в целия ЕС.

Осведомеността за правата на потребителите се подобрява, но продължава да е слаба и неравномерна в различните части на ЕС В сравнение с изданието на индекса за 2015 г. потребителите са по-добре осведомени за своите права. Средно 13 % от потребителите са напълно запознати с основните си права (увеличение с 3,6 процентни пункта от 2014 г. насам).

Условията за потребителите обаче са като цяло по-добри в северните и западните държави от ЕС, в сравнение с източните и южните. Например 94,5 % от финландците подават жалба, когато се сблъскат с проблем, докато до това прибягват едва 55,6 % от българските граждани.

Използването на нелоялни търговски практики също се различава значително в отделните държави: на такива практики са изложени 40,9 % от хърватите в сравнение с 3,4 % от австрийците.

За да се преодолеят тези проблеми, ЕК работи по предложение за актуализиране на правилата за защита на потребителите. Целта е да се гарантира, че всеки европейски потребител е осведомен за своите права и че тези права се прилагат правилно в целия ЕС.

Tърговците на дребно не са запознати в достатъчна степен с правата на потребителите Индексът за 2017 г. показва, че осведомеността на търговците на дребно за правилата за защита на потребителите не се е подобрила от последното издание на индекса насам. Едва 53,5 % от техните отговори на въпроси за основните права на потребителите бяха правилни. И тук равнището на знания варира в различните държави, като с тези права са запознати едва 36,2 % от хърватските търговци на дребно в сравнение с 62,3 % от търговците на дребно в Германия.