"Несъмнено актуализацията на бюджета е полезна. Тя е много очаквана от всички в икономиката и предвид сериозната промяна във външната обстановка, една такава актуализация е полезна".
Това заяви пред News.bg главният икономист от Центъра за изследване на демокрацията (ЦИД) Руслан Стефанов за актуализацията на бюджета и предстоящото й гласуване в пленарна зала.
По думите му всеки един бюджет има нормална процедура на договаряне на политики и в рамките на тези политики става въпрос за едни определени средства, които да се насочат за една политика или един тип разходи.
Стефанов смята, че мерките заложени в актуализацията спокойно могат да се нарекат антикризисни, тъй като България като цяло е много ограничена от възможността си да направи каквото и да било по отношение на инфлацията. Основната насока на мерките се очаквало да бъдат да подпомогнат хората и бизнеса, които страдат първо от сериозното увеличение на цените на енергоносителите и второ - от увеличението от останалата част на стоките от първа необходимост. Заложените мерки са разумни от гледна точка на подпомагане на най-бедните домакинства и пенсионерите, посочи Руслан Стефанов.
Той е по-скептичен към нулевата ставка на ДДС за хляба, тъй като тези промени създават проблеми с връщането на тези ставки, които са проинфлационни. Бих разделил мерките на два типа - тези, които са насочени към най-слабосоциалните групи и са необходими и тези, които са насочени към лобистки интереси и групи. Ако могат да бъдат избегнати, би било по-добре да бъдат избегнати, настоя Стефанов.
Такава мярка е, по думите му, откъдето дойде и раздорът в правителствената коалиция - подпомагане на по-нататъшното изграждане на пътната инфраструктура.
Руслан Стефанов заяви още, че една политическа криза би била неприятна в настоящия момент, защото ще се блокира възможността да се взимат решения на ниво парламент при едно евентуално отиване на нови избори. Този полуразпад на коалицията и изваждането на амбицията на ИТН изглежда по-скоро натиск на премиера и останалата част на правителството за решения, които ще задоволят исканията на този участник в коалицията, посочи той.
Това, което не стана ясно за хората, е защо се стига до такъв момент и защо проблемът не е разрешен на по-ранен етап. Непрекъснато сме свидетели, откакто е създадена коалицията, на подобни пазарлъци в бюджета. Сериозният проблем, който изниква за правителството, е не възможността да увеличи още бюджетният дефицит, защото това би било проинфлационно. Оттам се ограничиха възможностите за допълнителните разходи в рамките на допълнителните приходи, които се очаква да натрупа бюджетът, коментира Стефанов.
Той смята, че актуализацията на бюджета може да се окаже последният препъни камък пред коалицията, с което тя да се срути и да падне. Коалицията била изключително нестабилна от самото начало - става въпрос за изключително разнородни партии, с много различни интереси, заявки за политики. Това е може би най-разнородната коалиция в съвременната история на България, която се състои от много неопитни в политическо отношение играчи, изтъкна Стефанов.
"Не би трябвало да ни учудва, че се стига до подобни разриви, защото очакванията за живота на коалицията не бяха наистина големи", каза още икономистът.