2018 година не беше сред най-добрите за производителите на смартфони. International Data Corporation (IDC) прогнозира, че и тази година общите доставки ще намалеят - с 3 процента спрямо 2017 година, която също бе твърде далеч от блестяща.
Добрата новина е, че през 2019 се прогнозира малък ръст, благодарение на въвеждането на 5G в мобилните телефони и потенциала на развиващите се пазари.
Общият брой продадени телефони през 2018 г. се очаква да достигне 1,42 милиарда. От географска перспектива, Китай, която бе отговорна за 30% от продажбите през 2017 г., започва да се възстановява, макар и бавно - прогнозата е за 8,8 процента спад през годината. Очаква се и САЩ да започне отново да расте.
Тенденциите през 2018 г. не бяха изненада за никого. Производителите масово копираха дизайна на iPhone с т. нар. notch, или горният отрязък от екрана, в който производителите поставят предната камера и различни сензори.
Продължават да растат и самите екрани. През третото тримесечие най-обещавата категория бе тази на моделите с дисплей между 6 и 7 инча, като тя нарасна четири пъти на годишна база.
При операционните системи също няма драматични промени. Android остава със стабилен дял от 85 процента, а iOS 14,8 процента.
Пускането на новите модели не успя да отговори на очакванията и компанията дори неколкократно намали поръчките си от доставчиците. Каква ще бъде стратегията на Apple през следващата година, предстои да видим. Въпреки проблемите, няма съмнение, че iPhone ще продължава да води в премиум сегмента на пазара.
Година бе доста по-тежка за Samsung. Макар все още номер едно, южнокорейският производител бързо губи пазарен дял от китайските конкурентни. Доставките намаляват с цели 13,4 процента през третото тримесчие, следвайки целогодишния тренд. Все пак, Samsung продължава да е производител на всеки пети продаден телефон в света.
През 2018 година Huawei, която се изправи пред редица забрани в множество страни що се отнася до телекомуникационното ѝ оборудване, успя трайно да се настани като номер две на пазара на смартфони.
Компанията записва 14,6 процента дял от пазара и впечатляващите 32,9 процента ръст. По нищо не личи, че през 2019 година Huawei ще забави скорост - дори напротив - от компанията дават заявка да бъдат номер едно съвсем скоро.
Евтините модели, които се продават добре в големи и развиващи се пазари, могат да ѝ помогнат да постигне тази цел. Флагманите пък, които успешно се конкурират най-високия ценови клас, успяват да придадат блясък и на по-достъпните модели.
Apple успява да отбележи минимален ръст на доставките от 0,5 процента, но заради слабите очаквания за продажбите на последните модели, ръстът може да се превърне в спад през следващите тримесечия, поне до появата на техните наследници.
Производителят на iPhone държи 13,2 процента дял от пазара.
В класацията с по 9,7 процента и 8,4 процента дял от пазара са китайските Xiaomi и Oppo, които тежко разчитат на евтини модели за пазари като Китай и Индия, които макар и да не им носят особено голяма печалба, им помагат да завладеят нови потребители.
Това е основна част от стратегията на Xiaomi, която по-скоро се опитва да се превърне в доставчик на услуги - стрийминг на музика, пространство за съхранение в облака и други, както и да предлага множество реклами на своите телефони в определени пазари, с което да печели.