Този план е толкова луд, колкото е отчайваща ситуацията, която го налага. Докарване на айсберг от Антарктида до Кейптаун, за да снабдява с прясна вода град, който от месеци е в тежката хватка на сушата.

По-рано тази година, вторият най-голям град в Южна Африка затвори в рамките на седмици всичките си кранове и принуди жителите си да се редят на опашки за вода на обществените кранове.

Прекъсването на водоснабдяването едва беше предотвратено, като хората се надпреварваха да намалят потреблението си на вода, а есенните дъждове ги спасиха, разказва AFP.

Очаква се обаче заплахата да се завърне в крайбрежния южноафрикански град още през следващата година.

Един от големите градове в Африка може да остане без вода до май месец

Един от големите градове в Африка може да остане без вода до май месец

Властите съветват да не се ползват повече от 87 литна на човек дневно

"Идеята звучи лудо. Но ако погледнете дребните подробности, не е толкова лудо", казва Ник Слоун - ръководителят на екипа, който стои зад схемата за докарване на айсберга.

Идеята е ледената планина да се опакова в текстилна пола за изолация, за да се спре топенето й, а след това да се премести на 2000 км към Кейптаун с помощта на супертанкер и 2 влекача, като се използват преобладаващите океански течения.

Айсбергът, внимателно подбран от дронове и радиографски сканирания, ще бъде с дължина около 1 километър, ширина от 500 метра и дълбочина от 250 метра, с плоска повърхност.

Разтопената вода може да се събира всеки ден, като се използват канали за събиране и фреза, за да се създаде ледена каша. Така ще се произвеждат 150 млн. литра използваема вода всеки ден в продължение на 1 година.

"Най-чистата сладка вода на земята"

Идеята на Слоун може да бъде отхвърлена като обикновена фантазия. Но 56-годишният мъж с корени от Замбия и Южна Африка е известен с това, че се наема с невъзможни мисии. Той успя отново да накара да плава гигантския круизен кораб "Коста Конкордия", който претърпя тежко крушение през 2012 г.

"Айсбергите са направени от най-чистата сладка вода на земята", убедено заявява основателят на Sloane Marine Ltd.

"Хиляди се откъсват всяка година. Майката природа дълго дразни човечеството с това, казвайки "това е тук", отбелязва той.

Слоун смята, че ще струва около 100 млн. долара да се докара айсберг в пътуване, което може да продължи до 3 месеца, и още 50-60 млн. долара, за да събере водата в рамките на 1 година, докато се топи.

"В Русия те избутват айсберги далеч от петролните инсталации - но малките, те са около половин милион тона. Тук говорим за около 100 млн. тона", разказва ентусиастът.

Претегляне на възможностите

За да се справи със сушата, Кейптаун предприе мерки, вариращи от изграждането на инсталации за обезсоляване на морска вода до издаването на строги инструкции за пускането на вода в тоалетните само при необходимост.

Но дали властите в Кейптаун ще бъдат убедени да приемат проекта за айсберга не е ясно. "На този етап ни се струва, че всъщност подземните води или опциите за обезсоляване са по-евтини или най-малко еднакви като разходи", заяви заместник-кметът на Кейптаун Иън Нилсън.

Съществуват и въпроси за това как водата от айсберга ще се насочи към градската водоснабдителна мрежа.

Друг проблем е, че няма гаранция, че до момента, когато айсбергът ще бъде докаран в Кейптаун, той все пак ще може да произведе обещаните обеми вода.

Планът на Слоун е да тегли гигантския айсберг на около 150 км на север до залива Света Елена в Южна Африка, където студеното течение "Бенгела" запазва водата около нула градуса по Целзий.

"Проектът е лудост"

Веднъж докарам там, айсбергът може да бъде закотвен в стар подводен канал, предлага Слоун.

Докато айсбергът се топи, водата ще се събира всеки ден, ще се изпомпва в танкери и ще се закарва до Кейптаун.

"Тя няма да разреши кризата в Кейптаун, но ще покрива около 20-30% от годишните им нужди", твърди Слоун.

"Проектът е лудост - без съмнение", казва Олав Орхайм, норвежки специалист по ледници с 4 десетилетия опит, който работи по подобен проект за Саудитска Арабия.

Никога досега не е бил теглен такъв голям айсберг - всъщност, тегленето на лед за доставяне на питейна вода ще бъде за пръв път - и не е ясно дали ще издържи на океанските течения или просто ще се счупи по пътя.

Кейптаун остава без вода до месец. Какво ще коства това на икономиката на Южна Африка?

Кейптаун остава без вода до месец. Какво ще коства това на икономиката на Южна Африка?

Водната криза може да унищожи една важна за страната индустрия

Според него обаче постигането на нещо подобно не е нереалистично, "защото сега знаем много повече, отколкото когато започнахме този вид изследвания преди 40 години".

"Това е високорисков проект, но и такъв, който може да има много висока награда в края", смята Орхайм.

За Волфганг Форг, главен изпълнителен директор на швейцарската компания Water Vision, която си партнира със Слоун, проектът има огромен потенциал в условията на все по-честа суша.

Що се отнася до Слоун, той е готов за действие. "Ако ни кажат да отидем сега, можем да го имаме до Великден 2019 г.", убеден е ентусиастът.