Макар интернет индустрията да расте всяка година със зашеметяващи темпове, привлечените средства в стартиращи нови и продукти и услуги да са милиарди долари всяка година, има няколко компании, чиято съдба не бе толкова щастлива.

Снимка 240202

Източник: iStock

  1. Yahoo

Наричаха Yahoo звездата от ранните години на интернет. Компанията бе сред най-големите в индустрията, младите искаха да работят за нея, а приходите и потребителите се множаха всеки месец.

Проблемите на Yahoo започнаха много отдавна, но поради огромния си мащаб, едва през последните години става ясно, че нещата в компанията не вървят на добре.

Yahoo бе лидер в услуги като търсене, поща, финансова информация и новини, но редица лоши решения потопиха компанията.

Още през февруари 2003, когато Yahoo закупи най-голямата търсачка от зората на интернет - Alta Vista, това бе първия сигнал, че иновациите в компанията се забавят. Придобиването на Alta Vista не помогна за създаването на по-добра търсачка от тази на Google и пазарният дял започна да се топи. През 2010, технологията за търсене на Yahoo вече бе толкова лоша, че се видяха принудени да сключат договор за използването на Bing - търсачката на Microsoft. И към днешна дата, Yahoo продължава да не разполага със собствена търсачка.

Yahoo Mail вероятно бе най-използваната поща до около 2008 година. Пускането на Gmail през април 2004, както и обновяването на няколкото пощенски услуги на Microsoft, поетапно превърнаха Yahoo Mail в по-малък пазарен играч. Причините за това са много, но най-значимите през годините бяха: Gmail предлагаше много повече място, с увеличението на пазарния дял на Android, мнозина си направиха профил в Google (а към профила и поща), за да използват телефоните си. Спам филтрите и редица други дребни услуги изстреляха Google като лидер на пазара. За сметка на Yahoo.

През 2005 Yahoo придоби услугата за снимки Flickr. Тя бе вероятно най-добрия начин да съхраняваш и споделяш снимките си по това време. Но Yahoo инвестира твърде много ресурси, за да интегрира Flickr с останалите си услуги, с което забави развитието на услугата, а с появата на умните телефони, изпусна и инициативата, защото хората предпочетоха да ползват услуги като Facebook, Instagram, Google Photos и други.

Една друга причина също не позволи на Yahoo да стане глобален хегемон, каквито например са Google и Facebook днес. Локализацията на информацията бе достъпна само за ограничен брой езици и така компанията остана ограничена на много пазари, на които потребителите предпочитат да използват услуги на родния се език.

През февруари 2008, Microsoft предложи 45 милиарда долара за покупката на Yahoo. Офертата бе отхвърлена. Три месеца по-късно, Microsoft увеличи офертата си с още 5 милиарда, но и това не бе достатъчно.

Към днешна дата, Yahoo се оценява на 33 милиарда долара (със 17 по-малко, отколкото офертата на Microsoft през 2008), като основният бизнес е с цена между 6 и 10 милиарда долара. Основната стойност на Yahoo е дяла, който компанията държи в китайския онлайн търговец Alibaba и се оценява към днешна дата за около 24 милиарда долара. Yahoo закупи този дял през 2005 за 1 милиард. Това вероятно е и единствената печаливша инвестиция през последните години.

Снимка 240203

Източник: iStock

  1. Groupon

Сайтът за колективно пазаруване стартира през 2008 година. През 2010 вече оперира в 250 града в Северна Америка и Европа. През 2010 и 2011 тя бе най-горещото и обсъждано нещо в интернет. Приходите и растяха, бе хегемон по пазарен дял в редица държави, включително на някои от най-големите пазари.

През 2011 Google предложи 6 милиарда долара, за да купи компанията. Офертата бе отхвърлена, а Groupon се листна на NASDAQ.

От тогава нещата не вървят добре поради липсата на сериозен растеж и печалби. Към днешна дата компанията се оценява на 1.89 милиарда долара.

Снимка 240199

Източник: Gawker

  1. Gawker

Gawker е една от най-големите интернет медии в САЩ. Компанията притежава няколко сайта, които са известни с жълтата насоченост на публикациите си и понякога твърде хапливия език.

Приходите и трафикът на компанията растяха до момента през 2016, в който кечистът Хълк Хоган не осъди медията да му заплати 140 милиона долара, заради порно клип с негово участие, който бе публикуван през 2012 година.

За няколко месеца, Gawker бе принуден да подаде молба за банкрут и най-вероятно ще бъде продадена.

Снимка 240200

Източник: Lycos

  1. Lycos

Lycos бе една от най-големите търсачки в интернет в зората му. През 1997 е един от първите печаливши интернет бизнеси в света. През 2000 бе продадена за чудовищната сума от 12.5 милиарда долара на испанската телекомуникационна компания Telefonica.

През годините Lycos придобива сайтовете като Quote.com, Wired, Gamesville, а също притежава някои много посещавани сайтове през периода 2000 - 2005, като Tripod.com, Matchmaker.com, Hotbot и други.

През 2004 бе продадена на южнокорейската Даум Комюникейшънс Корпорейшън за 94.5 милиона долара или под 2% от цената през 2000 г.

Към днешна дата компанията продължава да съществува, но е далеч от славните си времена.

Снимка 240205

Източник: iStock

  1. MySpace

MySpace е предшественика на Facebook. Вероятно първата голяма социална мрежа в интернет.

През 2005 е купена от News Corporation на Рупърт Мърдок за 580 милиона долара. Между 2005 и 2008 година, MySpace е най-голямата социална мрежа в света, а през юни 2006 дори успява да задмине Google по трафик.

През май 2009 е надмината от Facebook, а през 2008 завършва с приходи в размер на 800 милиона долара.

От 2009 започва и падението на MySpace, като през 2011 бива закупена от Джъстин Тимбърлейк и други инвеститори за общо 35 милиона долара или над 15 пъти по-малко от цената платена от News Corporation.

Мнозина анализатори смятат, че голямата свобода в дизайна на MySpace е причината за неговия провал. В социалната мрежа всеки можеше да размества и добавя блокове в профила си, да сменя цветовете му и в общи линии да прави страницата си трудно използваема. Всички тези неща не са позволени в стандартизирания Facebook, който в крайна сметка победи във войната на социалните мрежи.

Снимка 240204

Източник: iStock

Всички тези компании са били гиганти в миналото, а днес са бледо копие. Има още една компания, която към днешна дата прояви първите признаци на проблеми. Става дума за Twitter, а от години се носят слухове за евентуалното придобиване на социалната мрежа от Google. През април 2014, приложението Snapchat регистрира повече активни потребители на платформата Android, отколкото Twitter и това е поредният от редица лоши сигнали, които идват за компанията през последните години след листването и на борсата в Ню Йорк.