Какво означава, че Siemens IT Solutions and Services и Atos Origin вече оперират заедно под името Atos?

- Това е едно ново начало. Тъй като големият европейски бранд Atos стъпва на българския пазар. Марката идва чрез нас. Кои сме ние - досега бяхме Siemens IT Solutions and Services и оперирахме в семейството на Siemens. През 2010 г. беше взето решение Siemens и Atos Origin да направят стратегически партньорство в областта на информационните технологии. Това трябваше да се случи чрез сливането на Siemens IT Solutions и Atos Origin, така днес това вече е факт и в България, а и по целия свят новата компания ще носи името Atos.

В световен мащаб ние сме №1 в аутсорсинга в Европа и №5 в света. Това е пазар, където конкуренцията е в лицето на IBM, HP и още няколко големи IT компании. Ние сме в топ 10 в компаниите, които предоставят ИТ услуги.

В България за компанията работят над 100 души. Ние досега сме участвали и в бъдеще смятаме да участваме в най-големите критични ИТ решения.  Мога да спомена, че ние сме разработили имотния регистър, кадастралния регистър, системата за издаване на лични документи. Наред с това интегрираме SAP решения в частния сектор, в енергетиката. Това идва да покаже,  че ние имаме присъствие, като с новото име ние смятаме да разширим портфолиото си.  По-конкретно - да стъпим на пазара и на финансовите ИТ услуги.

Едното, което можем да предложим в тази посока, е core-banking (електронизиране на основни операции на банките), като услугата се използва предимно от по-малките фирми, но това е нещо, което може би на този етап не е на дневен ред.

Другото е извършването на високотехнологични транзакционни услуги - разплащания с кредитни карти, карти за лоялност на клиентите (каквито имат по-големите вериги магазини), като не забравяме и класическите аутсорсинг решения.

Тепърва обаче предстои да разработим стратегията си в този пазар. Там, където имаме опит, а именно в публичния сектор, имаме сериозни амбиции. Една от тях е да подпомогнем изграждането на новата интегрирана система в здравеопазването - болници, здравна каса и т. н.

По отношение на електронния здравен картон, ние имаме традиции. Такива системи сме внедрили в Австрия и ще се впуснем в надпревара за тази поръчка с всеки, който би желал да ни конкурира.

Каква е капиталовата структура на новата компания?

- Най-голям акционер е Siemens - 15%, като дружеството запазва място и в надзорния съвет на новосформираната компания. Всички останали акционери имат по-малък дял от този на германския конгломерат, който иска да има „парче" от този бързо развиващ се бизнес. От друга страна Atos ще оперира съвсем независимо и се надяваме, че ще се възползваме от по-динамична страна, от по-бързо вземане на решения.

Чужда дума ли е още аутсорсинга за българските компании?

- Ние работим много активно през последните две години да създадем такъв пазар. Има нещо в нашата национална култура, което не дава възможност тази услуга да се развие много бързо. Това нещо е свързано с доверието. Технологично компаниите на пазара са подготвени, има необходимия капацитет - знания, практика, бизнес моделът е ясен. Въпросът е че някак клиентите не могат да изградят това доверие с доставчика, което се налага в тази ситуация.

Сами разбирате, че аутсорсингът означава много силно партньорство и споделяне на рискове.

Какво може да се направи в посока на това да се убеди бизнесът, че аутсорсингът е надеждна инвестиция?

- Нашият начин да убеждаваме клиентите е да им показваме референции. Ние имаме няколко събития посветени на тази цел.

Едното е семинар, на който събираме главните ИТ директори от всички страни. Събитието продължава два дни, където си говорим не толкова за технологии, а за бизнес модели, за ефикасност на бизнеса, за стратегии, за нови модерни философии. От Българея също каним наши клиенти, като така им се осигурява възможност да се срещнат с техни колеги, които вече са минали по този път и да разберат какви са предимствата.

Друга тема е, че тук все още не сме достигнали нивото, където информационните технологии наистина да са част от бизнес стратегията на една компания. Истината е че тук няма изобилие от големи компании с мащабни IT потребности.

Все пак някои предприятия усетиха, че дори и да предложат бизнеса си на борсата или да извършат някаква транзакция - да бъдат придобити от голяма международна компания е необходимо информационните технологии да бъдат интегрална част от тяхната структура. Така,  без да казвам нещо ново, се повишава конкурентоспособността.

Наскоро се проведе семинар, на който  имаше гост лектор от Словакия, който заяви че аутсорсинг бизнесът у нас изостанал с няколко години от този в родината му. Ние заедно тръгнахме по пътя на пазарната икономика, но виждаме сега огромната преднина, която имат пред нас. Просто там бизнесът усети необходимостта от подобни услуги. В крайна сметка там надделява логиката, че ако основата на бизнеса е примерно производство, защо да не изнесем IT управлението и да го поверим на специалистите в бранша.

Каква е позицията на компанията ви на българския пазар?

- Ние оглавяваме топ 100 на системните инегратори у нас. Това ни дава самочувствие, че добре сме поработили тези години. Сега ще се фокусираме повече и върху аутсорсинга, да видим какво ще стане. Като очаквам след година две да сме на челните позиции.

Как върви интеграцията на SAP системи за управление на бизнеса?

- Доскоро вървеше много добре. Сега обаче нещата са в застой. Имаме два или три проекта, които заради кризата бяха замразени. В един момент заради слабите продажби  складовите им наличности се увеличиха значително и спряха проектите. Сега продажбите тръгнаха, но тези компании решиха да усъвършенстват други звена - основно производствените си мощности.

В такава ситуация не е ли възможно да се предвидят възможности за по-гъвкаво финансиране?

- Да, определено имаме опит и в това. Искаме да направим и предлагането на SAP като услуга, но за съжаление самата компания SAP  няма такъв модел за България. Т.е. облачна услуга SAP за България не предлагат.

Това, което предстои да бъде внедрено, е т. нар хостинг на SAP. Това означава, че на компания, на която й трябват 4-5 лиценза за решенията на SAP, ще направим така, че тя да дойде при нас и да се абонира за тях, без да ги закупува. Ние ще се грижим за това да инсталираме и поддържаме системата.

Към края на годината се очаква нов пик в преиздаването на лични документи, а вашата компания осигурява ИТ решенията за това. Очаквате ли някакви трудности?

- Това все пак е техника. Ние поехме едно натоварване, което в пъти превишаваше това, което беше зададено в обществената поръчка. Ако ме питате дали е променено нещо в системата, отговорът е - не, не е. Не ни поръчвано и не сме променяли.

Мога да кажа само, че технологично ние сме си научили урока. Разработваме и усъвършенстваме софтуера непрекъснато и в момента подготвяме нова версия. Въпрос на решение е дали ще се пусне преди очаквания „бум" в края на годината.

Какви са очакванията ви за IT услуги в България до края на тази и следващата година?

- Очаквам публичният сектор да задава тона в сектора. Да се бъдат генерирани няколко големи комплексни проекта, защото е наболяла нуждата от по-нататъшно развитие на електронното правителство.

Пример е здравеопазването, където, ако това бъде постигнато, няма да има нужда един човек, който си е направил дадени изследвания да ги прави още 17 пъти и Националната здравно-осигурителна каса да плаща за всяко едно от тях. И в крайна сметка, ако искате да си направите второ мнение с някой лекар от чужбина просто да отворите електронния си картон вместо да използвате куриерска компания за това.

Необходимо е по-крупно решение по отношение на управлението на търговския регистър. Ние преди 5 години предадохме тази система, като от тогава системата се кърпи и се прави на парче, като резултатът виждаме всички.

Най-после трябва да се разбере, че както си мием колата и й сменяме консумативите, така и вече изградените системи имат нужда от поддръжка. Защото най-лошата практика е да изградим една архитектура и да я оставим след това на произвола.

Затова договорите за изграждане трябва да бъдат придружени и от такива за поддръжка. Естествено бизнесът също трябва да поеме рискът при евентуална нерентабилност.

Това, което ни отличава е, че може да правим именно това - да участваме в бизнес модели, където да поемем и риска.

По отношение на частния сектор очаквам задържане на настоящите нива, но ако държавата инвестира в своята ИТ среда това ще накара и бизнесът да направи същото, за да може да е в крак с технологиите и да пести разходи, каквато цел има едно електронно правителство.

Има ли някаква възможност да се прецени колко средства ще бъдат спестени от здравната каса, ако се въведат интегрирани информационни решения?

- На този етап от бизнеса подобни разчети не са правени. Мога да ви кажа, че ние сме написали официално писмо с искане да ни се дадат определени статистически данни, за да можем ние да развием т. нар business case. Все още обаче не сме получили тези данни, като се надяваме това да стане скоро. В момента, в който ги сметнем, ще ги направим публични.