Независимо дали става въпрос за хакерски атаки, недоволни клиенти или просто злобни постове, които публикуваме, съдържанието с отрицателен характер в социалните мрежи може да унищожи доверието на потребителите във всеки бранд и то за няколко минути.
Дигиталният консултант за управление на репутацията в компанията Lansons Пийт Нот е на мнение, че социалните мрежи представляват една от най-сериозните заплахи пред всеки бизнес.
"Ако не се възприеме на сериозно, социалните мрежи могат да повлияят директно на вашата компания както финансово, така и културно", обяснява Нот за BBC.
Разпространяването на фалшиви новини остава едно от най-големите предизвикателства въпреки мерките на лидерите при социалните мрежи Facebook и Twitter. Пример за това е случаят с Metro Bank във Великобритания, която през май беше изправена пред сериозни проблеми, след като се тиражираха слухове в социалните мрежи, че фирмата е изправена пред финансови затруднения. Тогава акциите на банката паднаха с цели 11%.
Експертът по интернет сигурност и шеф на базираната в Женева компания Immuniweb Илия Колоченко също е на мнение, че потенциалните последствия от "лошо" съдържание могат да са пагубни за всеки бизнес.
Да хвърлиш бомбата
Според Колоченко хакерите могат много лесно да съсипят всеки бизнес, ако успеят да се доберат до неговата дигитална инфраструктура. "Представете си хакери да проникнат в акаунти на BBC и да пуснат фалшива новина, че Иран ще пусне ядрена бомба", дава за пример той и добавя, че ефектите от подобно нещо могат да бъдат опустошителни.
Понякога обаче не само лъжливите постове в социалните мрежи могат да бъдат опасни за някой бранд. Понякога и истината боли.
През 2016 година пазарната стойност на Samsung SDI спадна с повече от половин милиард долара, когато шефът на Tesla Елон Мъск обяви, че компанията ще работи с Panasonic за следващия си електромобил.
Недокрай обмислените публикации също могат да са опасни. По-рано тази година американската банка Chase се озова в леко казано странна позиция, след като написа, че клиентите на банката с по-ниски баланси в сметките си могат да спестяват пари, избягвайки хващането на такси и пиенето на кафе.
Да ти го откраднат
Злонамерените и измамниците винаги ще ги има. Трябва да сме нащрек - един от най-старите номера е някой друг да използва вашето добро име и репутация за лоши каузи.
"Креативните мошеници често правят номера с фалшиви профили. Например всеки може да си направи профил в Twitter и да го кръсти "Amazon India Support", така че когато някой му се включи на чат за липсваща пратка, измамникът да поиска да му се преведат пари по личната сметка като "митническа такса" или нещо подобно", посочи Колоченко.
Независимо какво се случи, бързата реакция е най-важна е тези случаи.
Мисли и планирай
Вицепрезидентът на беларуската компания за социален мониторинг Маша Максимава е на мнението, че планирането е от решаващо значение. "Ключът към управлението на онлайн репутацията е да се справим с отрицателната обратна връзка възможно най-бързо и да предотвратим превръщането на лошата ситуация в криза", посочва Маша.
Много е важна и подготовката за подобни ситуации, но не трябва и да се прекалява. "Не е нужно да се скача на всеки отрицателен отговор", казват още специалистите. Понякога е по-добре да не се прави нищо, за да се избегне ненужна криза. Така или иначе намирането на правилния тон е от ключово значение.
Служителите помагат
По думите на Нот социалните мрежи могат да бъдат уникално място за градене или връщане на репутация. Може да помислите как да използвате вашия отговор към някоя лоша обратна връзка като оръжие във ваша полза. Може да покажете ценностите на фирмата и нейната човешка страна, посочва експертът. Как става това? Дейността и активността на служителите на една фирма е изключително важна и винаги прави впечатление.
Служители обаче могат да изложат фирмите и на риск. Кибер престъпниците например могат да използват информация, която събират от профилите на служителите на една фирма, за да проникнат в нея. Представете си, че сте големи любители на зимни спортове и това си личи от вашата страница във Facebook. Това е ценна информация - измамник може да ви пусне фалшива оферта за зимен курорт в Швейцария, в която да внедри зловреден софтуер, с който да се сдобие с информация за компанията.
Паролите и публикации
Предизвикателство е работодател да започне да се занимава с личните профили на служителите си в социалните мрежи. Това не е етично и професионално. Вместо да ги преглежда и да търси кусури обаче, всеки работодател може да говори с работниците си за това да използват хубави и защитени пароли, както и какви неща не е хубаво да бъдат публикувани.
Служители също трябва да са готови да реагират адекватно при ситуация на криза.