През 2015 г. след серия атаки на различни места терористите от „Ислямска държава”, популярна още като ИДИЛ и ДАЕШ, се превърнаха в заплаха номер 1 за Западния свят. Русия, САЩ и Европа се обединиха срещу общия враг и започнаха атаки срещу териториите в Сирия и Ирак, завладени от джихадистите.
Физическата война срещу „Ислямска държава” обаче не е достатъчна. За да се пресече тяхната дейност е необходимо да се атакува и системата им за комуникация чрез интернет.
Още през 2013 г. Абдулмунам Алмушавах , който ръководи разследване срещу каналите на информация на терористите, финансирано от правителството на Саудитска Арабия, открива промяна в начина на общуване на членовете на ДАЕШ.
Той обяснява, че две години назад са попаднали на криптирани съобщения между тях, призоваващи за джихад в Европа. Те са предхождали двата смъртоносни атентата в Париж – единият през февруари срещу редакцията на списанието „Шарли Ебдо”, а другият – през ноември.
„Тогава ние разбрахме, че каквото и да се случи в реалния свят, то е подготвяно от много време, при това в дигиталния свят”, обяснява Алмушавах.
По неговите думи в интернет от екстремистката група провеждат кампании, чрез които набират хиляди чуждестранни бойци, които се включват в редиците им.
Включването на интернет компаниите
Заради това и властите в САЩ взеха решение да включат в борбата срещу „Ислямска държава” хора от екипите на две от най-големите интернет компании в света – Google и Facebook.
„Ислямска държава” е първата терористична организация, която успява да окупира и да задържи, както физическа територия, така и дигитална такава”, коментира Джаред Коен, който е директор на поделението на Google – Goole Ideas.
„И двата вида терористични дейности трябва да се третират по един и същи начин и от властите зависи да се свържат с интернет компаниите, за да открият заедно най-добрия начин да отвърнат на атаките”, допълва той, цитиран от Bloomberg.
Трудностите пред социалните мрежи при борбата срещу ДАЕШ
Социалните мрежи също работят в сътрудничество с различни разузнавателни агенции в западните държави. Те обаче срещат затруднения при противопоставянето срещу ДАЕШ.
На годишната среща на Световния икономически форум в Давос миналата седмица главният оперативен директор на Facebook Шерил Сандъбрг заяви, че веднага щом страницата на „Ислямска държава” в сайта била изтрита, се появила нова.
Миналата година от онлайн платформата за видео споделяне Youtube премахнаха 14 милиона клипа на ДАЕШ, а Twitter изтри 10 хиляди акаунта, свързани с джихадистите.
По думите на британския депутат, отговарящ за сигурността в интернет, Джоана Шийлдс, борбата срещу терористите в глобалната мрежа е голямо предизвикателство. Причината е, че ДАЕШ разполага с множество канали и ресурси, чрез които успява да привлече нови членове. Джихадистката организация разпространява пропагандни материали на над 20 езика.
„Има нова динамика на заплахата в тази дигитална ера, която изисква и нов отговор”, смята тя. „Докато въздушните бомбардировки успяват да отнемат част от позициите на терористите в Ирак и Сирия, ДАЕШ води война на втори фронт за сърцата и съзнанието на новото поколение, като разпространява своя изкривен мироглед”, допълва Шийлдс.