Българският софтуерен бранш отчита 5,3% ръст през 2010 година, в сравнение с предходната, сочат резултатите от проучване, представено днес от Българската Асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ), съобщава TechNews.bg.
Продажбите на фирмите, включени в проучването, нарастват общо с 8% между 2008 г. и 2010 година. През миналата година ръстът е 5,3% на годишна база, а през 2009 г. същият показател е 2,6 процента. Обемът на продажбите достига 163 313 млн. лева.
За сравнение, по данни на НСИ, продажбите на всички софтуерни фирми у нас са 428 809 млн. лева. Броят на служителите във фирмите - участнички в проучването, е 2 489, а този в софтуерните фирми, според НСИ, е 7955, т.е. изследването обхваща около 1/3 от софтуерната индустрия в България.
„Стабилният ръст, който отчитат българските софтуерни фирми, както и фактът, че 50% от продажбите се реализират в чужбина, показват, че секторът отдавна е навлязал в своя период на зрялост и има потенциала да бъде един от сериозните двигатели на българската икономика", заяви Георги Брашнаров, председател на Управителния съвет на БАСКОМ и добави, че браншът отчита ръст и в нивото на заплатите.
74% от участниците в запитването са с преобладаваща българска собственост, 13% се контролират извън България и също толкова (13%) работят само за компанията - майка.
Сред другите важни изводи е, че делът на износа се запазва, като 50% от всички продажби на фирмите, участвали в проучването, са реализирани в чужбина. Разпределението между реализираните продажби в България и в чужбина е стабилно през годините.
От важно значение е също, че износът на продукти с висока добавена стойност като дял от общия износ нараства от 25% за 2008 г. до 28% през 2010 г. Около 60% от износа е в Европа, а около 35% - в Северна Америка.
Броят на служителите в българските софтуерни фирми остава непроменен от 2009 г. до 2010 г. Заплатите в бранша нарастват с 2,3% през 2010 г., в сравнение с предходната година. Същият ръст през 2009 г. е бил 5,9 процента. Това означава, че средната заплата в сектора през периода 2008-2010 г. се е увеличила с 8,1 процента.
Като цяло позитивни са очакванията на участниците в анкетата за развитието на бизнеса им през 2011 г. - 81% от компаниите очакват ръст в цялостните продажби за 2011 г., а според 54%, този ръст ще е до 15%.