Ако през последните почти три десетилетия страните от Европейския съюз (ЕС) в Източна Европа искаха да привличат чуждестранни инвеститори със своите ниски разходи на труд, то днес ситуацията вече стои по съвсем различен начин.

В началото на 90-те години възможностите за по-добри печалби заради ниските разходи привличат големи компании от Западна Европа и Щатите в региона.

Така през 1991 година германската Volkswagen купи Skoda, Словакия посрещна Whirlpool и успя да се превърне в най-големият автомобилен производител в света на глава от населението. Нещо повече - Източна Европа се превърна в много важен регион за растежа на германската индустрия, пише Bloomberg.

През последните години обаче повишението в заплатите изпраща все повече такива инвеститори в други страни, по-често извън ЕС. Пример за това е японската Yazaki, която премести производството си от Пилзен в Сърбия, като там възнагражденията са почти 60% по-ниски. Компанията има и три завода в България.

В Полша пък навлизането на работници от Украйна на пазара на труда запълва дупките, се след скока на заплатите.

При тази много по-различна ситуация решението за страните от региона е да инвестират в по-добро обучение и да подготвят висококвалифицирани кадри.

Чешкото правителство вече тръгна по този път, като подкрепи BMW да инвестира над 200 милиона евро в център за изследвания и за развитие на дигитални технологии за безпилотни автомобили. В Румъния пък понижението на данъците привлече компании като Oracle и IBM.

Технологичният лидер Amazon и JPMorgan пък създадоха хъбове или логистични центрове в Полша, а чуждестранните инвестиции през 2016 година в страната достигнаха рекордните 10 милиарда долара.

Усилията на държавите членки в Източна Европа показва, че една от важните задачи пред тях днес е са инвестират в обучение и квалификация, както и да произвеждат продукти с висока добавена стойност.