Животът в съвременния свят се състои от много задачи пред човечеството, които може да изглеждат лесни за решаване, ако са представени под формата на рисунка или чертеж. Основният проблем е, че така не може да разберат истинските трудности и клопки, които спират осъществяването на редица вдъхновяващи проекти.

Например, континентите Африка и Европа се намират на разстояние само 14 километра един от друга, но досега не е направено нещо, което да ги свърже със сухопътна транспортна връзка.

Самата Вселена и космическите сили са отговорни за естественото състояние и промените в повърхността на Земята. Когато се намесва в нейното формиране дейността на човека няма голяма тежест. Можете да вземем за пример изградените сравнително отдавна Суецки и Панамски канали в който са вложени много усилия и ресурси, но няма начин макар и малко да ги сравним с колосалните природните сили.

10-те най-дълги моста в света

10-те най-дълги моста в света

Виадуктът Данянг-Куншан. между китайските градове Шанхай и Нанкин е дълъг 164,8 километра

Да има още примери за успешни транспортни съоръжения над големи водни пространства. Вземете за пример Ламанша и Евротунела: с изразходвани достатъчно пари и общи усилия е постигат желаният резултат.

Но на практика всеки подобен проект е различен. Между Европа и Африка все още няма сухопътни транспортни магистрали. Освен всички други политически и икономически причини, защото всичко зависи от възможността за такова строителство.

Снимка 545954

Източник: Wikipedia

Защо тези два континента не могат да бъдат свързани с мост?

На пръв поглед всичко изглежда странно, пише zen.yandex.ru: 14 километра не са толкова голямо разстояние, даже, ако ги сравним с наскоро построения Кримски мост над Керченския проток с дължина 18 километра.

Няма ли начин Европейският съюз да "протегне" мост за сухопътен транспорт между двата континента, които имат толкова дълбоки исторически и икономически връзки? Както показва практиката, това е засега е невъзможно.

Защото Гибралтар се счита за най-дълбокия проток и няма да има достатъчно ресурси нито от Европа, нито от цялото човечество за изграждане на такива огромни колони, върху които да стъпи един бъдещ мост. За да се разбере каква е причината за невъзможното изграждане на моста, може да разгледат други проливи и тяхната дълбочина, през които вече са изградени мостове или изкопани тунели.

Керченският проток, който свързва Черно море с Азовско море, например е с дълбочина 18 метра, а Ламанша е дълбок до174 метра, което е десет пъти повече. Оттук получаваме логичното решение: Кримският мост е построен над протока, а там, където е Ламанша, е прокопан тунел, тъй като при изграждането на толкова високи мостове има редица инженерни и технологични трудности.

А що се отнася до пролива между Африка и Европа, дълбочината му достига 800 - 900 метра, като най-дълбоката точка е 1181 метра. Но това не са всички факти, които пречат на изграждането на моста. През Гибралтарския проток има мощен воден поток, достигащ до 110 трилиона кубични метра вода за една година, това са около три езера Байкал, обединени в едно.

Река с тайни: Или защо не е построен нито един мост през Амазонка

Река с тайни: Или защо не е построен нито един мост през Амазонка

Освен природните феномени, тук няма смисъл от такива съоръжения и от икономическа гледна точка

Освен това в Гибралтарският проток има противоположно течение. В горната половина на пролива водата е насочена на изток, а в долната половина - на запад. Така Средиземноморието диша и обменя водни маси с Атлантическия океан. Тогава какви трябва да бъдат параметрите, така че опорите на моста да издържат на такова налягане и да има колони с височина, надвишаваща най-високите небостъргачи в света.

В случая с Гибралтарския проток, ако всичко се изчисли реалистично и коректно, тогава не само заради човешките инженерни възможности, а и по отношение на необходимите ресурси разходите биха били безпрецедентни. Като се вземе предвид силното течение и дълбочината на Гибралтарския проток, издигането на колоните ще бъде доста непосилен процес на морско строителство. А и какво да се каже за експлоатационните характеристики на това съоръжение, необходими за защитата от наводнения, тайфуни , цунами или други природни бедствия!