Властите на ЕС призовават авиокомпаниите да спрат да изпълняват хиляди празни полети, тъй като са икономически неефективни и лоши за околната среда, предават световните агенции. Парадоксът е, че от своя страна авиокомпаниите призовават Брюксел да регулира "порочната практика".

Изпълняването на т. нар. "призрачни полети" обаче е търговско решение за всеки превозвач и трудно може да бъде регулирано, твърдят към момента от Европейската комисия. Тоест, оказва се, че правилата на Европейския съюз не могат да спрат авиокомпаниите да летят с празни самолети.

Защо хиляди празни самолети кръстосват небето над Европа?

Защо хиляди празни самолети кръстосват небето над Европа?

Насред пандемия правилата на Брюксел обединиха природозащитници и авиогигнати

Трудно е, но Брюксел може да допринесе за избягването на празни полети, казва старшият говорител на Европейската комисия Стефан де Кеерсмакер.

"Вземането на решение за извършване на даден маршрут, с празен самолет или пък не, е търговско решение на дадена авиокомпания, а не резултат от правилата на ЕС, но това може да се промени", заяви той.

Официалният представител на ЕК цитира данни и прогнози на Евроконтрол, които съобщават, че първоначалният трафик от 2022 г. е бил на 77% от нивата преди пандемията.

Основният проблем с празните полети е, че по този начин авикоомпаниите пазят ценните времеви слотове на някои от най-важните летища в Европа. В началото на януари от Lufthansa обявиха, че ако Брюксел не предприеме мерки, тази зима ще трябва да изпълни около 3 хиляди полета — само за да запази съществуващите си права на летищата.

Големи превозвачи орязват международни полети заради проблемите с Boeing

Големи превозвачи орязват международни полети заради проблемите с Boeing

Забавят се производството и доставките на нови самолети 787 Dreamliner

От втория по големина превозвач в Европа заявиха още, че 18 000 полета са били празни поради силен регулаторен натиск и въпреки икономическите и екологичните последици.

"Компаниите обаче могат да поискат "оправдано изключение" и да не използват даден слот, ако даден маршрут не може да се управлява поради санитарни мерки. Например, когато се появят нови варианти на Covid-19 по време на пандемията", подчертава Стефан де Кеерсмакер.

Съгласно разпоредбите, които са на принципа "използвайте даден маршрут или го загубите", европейските авиокомпании обикновено са принудени да изпълняват полети в поне 80% от планираните си слотове за излитане и кацане, за да запазят и бъдещото правото да използват даден маршрут. 

Това беше спряно от ЕС в разгара на пандемията, но беше въведено отново на ниво от 50% миналата пролет. Въпреки това през декември ЕК заяви, че настоящият праг от 50% ще бъде повишен до 64% за тазгодишния летен сезон, който е от април до ноември. Брюксел отнесе въпроса до ЕК, призовавайки я да преосмисли правилата за осигуряване на слотове.

Директни презокеански полети от София? Вече се работи по въпроса

Директни презокеански полети от София? Вече се работи по въпроса

Това обяви след среща с министъра на туризма Христо Проданов изп. директор на "Соф Кънект" Хесус Кабайеро