Властите на ЕС призовават авиокомпаниите да спрат да изпълняват хиляди празни полети, тъй като са икономически неефективни и лоши за околната среда, предават световните агенции. Парадоксът е, че от своя страна авиокомпаниите призовават Брюксел да регулира "порочната практика".
Изпълняването на т. нар. "призрачни полети" обаче е търговско решение за всеки превозвач и трудно може да бъде регулирано, твърдят към момента от Европейската комисия. Тоест, оказва се, че правилата на Европейския съюз не могат да спрат авиокомпаниите да летят с празни самолети.
Трудно е, но Брюксел може да допринесе за избягването на празни полети, казва старшият говорител на Европейската комисия Стефан де Кеерсмакер.
"Вземането на решение за извършване на даден маршрут, с празен самолет или пък не, е търговско решение на дадена авиокомпания, а не резултат от правилата на ЕС, но това може да се промени", заяви той.
Официалният представител на ЕК цитира данни и прогнози на Евроконтрол, които съобщават, че първоначалният трафик от 2022 г. е бил на 77% от нивата преди пандемията.
Основният проблем с празните полети е, че по този начин авикоомпаниите пазят ценните времеви слотове на някои от най-важните летища в Европа. В началото на януари от Lufthansa обявиха, че ако Брюксел не предприеме мерки, тази зима ще трябва да изпълни около 3 хиляди полета — само за да запази съществуващите си права на летищата.
От втория по големина превозвач в Европа заявиха още, че 18 000 полета са били празни поради силен регулаторен натиск и въпреки икономическите и екологичните последици.
"Компаниите обаче могат да поискат "оправдано изключение" и да не използват даден слот, ако даден маршрут не може да се управлява поради санитарни мерки. Например, когато се появят нови варианти на Covid-19 по време на пандемията", подчертава Стефан де Кеерсмакер.
Съгласно разпоредбите, които са на принципа "използвайте даден маршрут или го загубите", европейските авиокомпании обикновено са принудени да изпълняват полети в поне 80% от планираните си слотове за излитане и кацане, за да запазят и бъдещото правото да използват даден маршрут.
Това беше спряно от ЕС в разгара на пандемията, но беше въведено отново на ниво от 50% миналата пролет. Въпреки това през декември ЕК заяви, че настоящият праг от 50% ще бъде повишен до 64% за тазгодишния летен сезон, който е от април до ноември. Брюксел отнесе въпроса до ЕК, призовавайки я да преосмисли правилата за осигуряване на слотове.