Никога не е било по-скъпо да се транспортира контейнер със стоки през океаните, сочат данните на Freightwaves. Но това не важи само за контейнерите, сочи изданието, посочвайки, че транспортирането на втечнен природен газ (LNG) по вода също поставя рекорди.
Например BP наскоро нае кораба LNG Abalamabie за цена от 350 хил. долара на ден. Това го прави най-скъпата чартърен кораб в историята, надминавайки предишния рекорд от 300 хил. долара на ден.
Това, което е различно при рекорда за транспорт на втечнен природен газ, в сравнение с пиковете при цената на контейнерите и на транспорта на суровия петрол, е, че сделките с втечнен природен газ остават изключително печеливши за товародателите.
Цената на LNG в Азия сега е много по-висока от цената в САЩ, което означава, че компаниите могат да получат огромни печалби дори когато плащат рекордни такси за превоз на товари от атлантическия до тихоокеанския басейн.
Когато транспортът с много големи петролни танкери достигна своя връх, транспортни разходи на суровия петрол изобщо достигнаха точката, в която те изтриха маржовете на рафинериите; рафинерите спряха да резервират товари и цените паднаха обратно. В сектора на контейнерите ставките изглеждат близо до точката, в която те заличават маржовете на печалба на вносителите. Някои вносители може дори да транспортират стоки, които ще трябва да продадат на загуба, защото алтернативата е да спрат вноса и да загубят пазарен дял от конкурентите.
При морския транспорт на LNG има достатъчно възможност за повишаване на цените и спедиторите и търговците все още могат да печелят от превозването на товара. Проблемът е, че, подобно на това, което се случва в сектора на контейнерите, не съществуват достатъчно кораби за втечнен природен газ, които да отговорят на търсенето.
Защо цените за доставка на LNG са толкова високи
"Оценката на Platts Far East надхвърли 21 долара за милион британски термични единици (MMBtu ) в края на миналата седмица", обясняват от Clarksons Platou Securities. "Това трябва да се сравни с цените на природния газ на хъба Henry Henry Hub, които са под 2 долара за MMBtu в САЩ."
"Това подхранва търсенето на плавателни съдове за LNG по техните спот цени, което води до ставки над 300 хил. долара на ден", продължават те. "Докато цената чупи рекордите, разходите за транспорт се равняват на около 5,50 долара на MMBtu - много в рамките на широкия 18 $ на MMBtu, разпределен между регионите ", каза Кларксънс.
От компанията оценяват средната цена на такъв кораб на 215 хил. долара на ден. По това време миналата година тарифите за съпоставим кораб бяха 103 хил. долара на ден. Но някои спедитори не могат да намерят кораби за товарене, дори когато предлагат да платят цени от книгата на рекордите на Гинес.
"Редица американски офтейкери избраха да отхвърлят обемите с доставка през февруари, поръчани през декември, поради невъзможността да се намерят корабите, които да натоварят договорните си товари", обясняват от друга анализаторска компания. "Доставчиците, които са избрали да не намалят обемите си през февруари, сега се оказват с товари, за които не могат да намерят тонажа."