След като омбудсмана Диана Ковачева писка проверка на сметките на абонатите на "Топлофикация - София", КЕВР започна проверка на топлофикационните дружества за установяване на размера на възстановените надвзети суми за консумирана топлинна енергия. Според омбудсмана хората с основание очакват по-ниски сметки за парно. Това е причината тя поиска проверка от КЕВР, за да бъде установено защо на потребителите се връщат символични суми от изравнителни сметки.

Според общественият посредник на ''Топлофикация - София'' Деян Дянков системата винаги е връщала пари на ръка, особено в другите отоплителни сезони.

"Сега имаме и намаление на цената за дълъг период назад. Намалението на природната газ беше с около 40%, но беше за април. КЕВР определи цена за намаление на топлинната енергия от 1 юли до 31 март с около 11% надолу", обясни Дянков пред Bulgaria ON AIR.

Според него е имало много разяснения от страна на "Топлофикация" и експерти по темата, както и че е било е достатъчно комуникирано с гражданите.

"В изравнителната сметка има графа "фактурирано потребление" и "реално потребление" през годината - разликата е за възстановяване или доплащане, но това е разликата за потребена енергия. Имаме изравняване от потребена енергия, второ - никъде в сметката не пише какво е платено от клиента по партидата. В общата фактура на "Топлофикация" са подробно обяснени нещата. Разликата в потреблението може да ви се върне на каса, но разликата в цената може да бъде приспадната от бъдещо вземане", каза още той.

По думите му когато се премине в реален месечен отчет "ще настъпи пълно спокойствие". Той допълни, че сега все още има наясноти и заяви, че дори 1 градус температурна разлика за месеца оказва съществена разлика върху потреблението и фактурите. Според експерта когато има силен вятър, охлаждането на сградите е по-сериозно и рефлектира върху отоплението на имотите.

"На 31 август изтича срокът за възражения пред фирмите за дялово разпределение. Повечето от хората възразяват самите фактури, които са издадени от "Топлофикация". Може и на имейл, може и в кол центъра - ще разясним, няма да пропуснем никого", съветва Дянков и отново препоръча реален месечен отчет.

По думите на омбудсмана възмущението на хората е основателно.

"До нас достигат сигнали за 20 лв. Мисля, че тази сума е меко казано неуместна. Да не казвам, че са подигравка с хората, защото когато цената на природния газ намалее драстично, има очакване, че за тези месеци прихващането ще бъде усетено", обясни Ковачева, пред Nova TV.

Според нея правата на потребителите са нарушени, тъй като фактурите са неясни за потребителите. Има хора, които изобщо не са получили изравнителните си сметки.

31 август е срокът в който всеки недоволен може да обжалва.

"До тази дата хората, които не са осигурили достъп, трябва да го направят, за да може да се направи коректна изравнителна сметка за цялата сграда", обясни директорът на "Връзки с обществеността" в "Топлофикация София" Елизабет Павлова пред БНТ.

Според нея броят на жалбите, в сравнение с миналата година, не се е увеличил.

"Клиентите имаха възможност почти 45 дни за възражения, защото повече от 90% от сметките бяха представени към дата 15 юли. Всяка една жалба или сигнал ще получат отговор", каза тя.