"ГЕРБ пали, Борисов гаси скандал със застраховките" е водещo заглавиe на в. "Сега"

Таванът на обезщетения при смърт на пътя ще бъде гласуван след обществено обсъждане, обещаха от управляващата партия

Скандалните промени в Кодекса за застраховане, с които се слага таван на обезщетението, което близките на починал в катастрофа могат да получат, засега се отлагат. Текстовете бяха внесени от председателя на бюджетната комисия в НС Менда Стоянова на 1 ноември, малко преди края на работния ден. Премиерът Бойко Борисов обаче нареди на парламентарната група на ГЕРБ да не се гласува, докато те не минат през широк обществен дебат. Това не е първият случай, в който премиерът пряко се намесва в работата на депутатите. Според председателя на НС Цвета Караянчева обаче проблем няма - "това е просто чуване на всяка една тревога на българските граждани и реакцията, за да не се допусне нещо, което не би допаднало като политика на българските граждани".

Менда Стоянова не е посочила мотиви за промените. Текстовете обаче коренно променят начина на определяне на обезщетенията за близки на загинал в катастрофа. Според проекта на Стоянова максималната сума, която те могат да получат, е 20 хил. лв. Тези пари ще се изплащат на съпрузи, деца и родители на починалия. За братя и сестри е определен максимум от 15 хил. лв. Най-много 5 хил. лв. пък ще може да получи всяко "друго лице, по изключение, поради създадените емоционални отношения с починалото лице".

Прочети още от статията на в. "Сега"

"Превозвачи ще плащат 10 пъти повече заради толтаксата, цените на храните се вдигат с 5%" пише в. "24 часа"

Поскъпват и застраховки, което допълнително ще оскъпи стоките

До 5% ще поскъпнат стоките, които хората купуват всеки ден или поне често, след въвеждането на толтаксите, изчислиха за "24 часа" превозвачи. Сметките са за бързооборотни стока като хляб, мляко, сирене, колбаси, месо, които се транспортират всеки ден.

Влиянието на таксуването на база изминато разстояние за стоките, които човек купува рядко като бяла и черна техника, дрехи и други, ще е минимално.

Три варианта за толтакса се предлагат - първият е 12 ст. на километър, вторият - 20 ст., и третият - 26 ст. Средно един камион, който извършва вътрешни превози в страната, изминава 100 000 км.

Ако толсистемата се въведе за магистрали и за пътища първи, втори и трети клас, превозвач, чийто камион изминава 100 хил. км, ще плаща 12 хил. лв. на година. Това е близо 10 пъти повече от сегашната годишна винетка, която струва 1340 лв. При цена от 20 ст. на км годишното плащане е 20 000 лв. В пари превозът на стоки с камион на територията на страната за година при първия вариант е с 10 660 лв. в повече, а при втория - 18 660.

Според превозвачи цената на транспорта в момента е между 1,60 - 1,80 лв. на километър. С преминаването към толтакси тя ще се качи на 1,75 - 2 лв., което е между 9 и 11% увеличение при варианта 12 и 20 ст. на км, а при 26 ст. ще е над 20%.

Прочети още от в. "24 часа"

"Всеки десети с мерак за оръжие е психар" извежда на първа страница в. "Монитор"

Болница дала разрешително на импотентен, който искал да е супермен и да избие роднините си

Bсеки десети кандидат, който иска да вземе разрешително за оръжие, се оказва психар. Това показва проверка на "Монитор" в редица здравни заведения, които са оторизирани да издават документ за психическа годност на кандидати за придобиване на пистолет или ловна пушка.

Според повечето лекари около 10% от кандидатите не са успели да преминат психотеста, който не е никак сложен. Това ще рече, че всеки десети, който иска да закачи пистолет на колана си, има някакви психически отклонения.

Заради леснотата за получаване на разрешително не е ясно колко хора с отклонения са успели да се сдобият със заветния документ. Въпросът беше повдигнат преди седмица, когато 26-годишният Викторио, за когото се твърди, че има отклонения, е успял да се сдобие освен със служебно оръжие и с лично такова. Множество психолози изразиха мнение, че той има налудничав поглед и ако се е бил явил при тях за получаване на удостоверение за психическа годност, са щели да го скъсат. Викторио уби с личното си оръжие приятелката си и едногодишното си дете, които в неделя бяха изпратени в последния им земен път, а след това опита да се самоубие. Въпреки това още през 2014 година е получил напълно легално свидетелство, че е психически годен да носи бойно оръжие.

Прочети още от статията на в. "Монитор"

"Великият национален план", пише в. "Сега"

Над 1000 български села ще изчезнат през следващите 10 години, гласи поредната мрачна прогноза, огласена преди дни. Друга подобна, отпреди няколко месеца, очакваше поне 600 населени места в страната да останат ненаселени. Няма защо да се лъжем, тенденцията е очевидна - без значение дали над 100, или само по 60 села годишно ще отписваме. Едва ли е нужен и дълбок анализ колко точно вреди ще носи ден след ден за нацията и за икономиката прогресиращото обезлюдяване на страната. Има цяла икономическа наука - регионалната икономика, която се занимава с изучаване и оптимизиране на териториалното разпределение на стопанските дейности. Написани са десетки студии за вредите от концентрацията на населението и производството на една страна в един-два мегаполиса. Най-важният извод е, че с обезлюдяването на периферията намалява реалната икономическа територия и потенциалът на страната, самата концентрация поражда цял поменник от рискове. И затова почти всички модерни страни имат национални планове за деконцентрация, инвестират в програми за превръщане на пустини в годни за живот места. А у нас пред очите ни една от най-богатите и красиви земи на света се превръща в пустиняк. И ние всички само хленчим, но нищо не правим.

Прочети още от в. "Сега"

"Мистерията на българската средна класа" е заглавиe от в. "24 часа"

Вие имате стабилна работа, спретната къща с морава в уредено предградие, която изплащате, нова кола, плащате си режийните, пътувате през ваканциите, заделяте за спестяване, можете да платите обучението на децата си в добър университет, сигурен сте, че ще имате добри пари и здравеопазване на старини. Това е средна класа, но в Америка.

И у нас има средна класа, но кой е в нея и защо, не е толкова ясно.

В тази група ли е този, който има спестявания, но кредитите и ипотеките ги надвишават? А живеещият в стара панелка, който кара кола за 50 000 лв.и я паркира пред блока? А пенсионерът, който има три жилища, две от които - къща и апартамент някъде в България, които се рушат, защото няма средства и желание да ги ремонтира? Семейството, което се издържа с парите, изпращани от единия родител гурбетчия, а другият стои тук безработен? Учителят и университетският преподавател, които по критерия образование и ценности по определение са в средната класа, но доходите им са ниски?

Прочети ще от в. "24 часа"

"Банката като университет е напълно възможна мисия", пише в. "Стандарт"

Когато банкерите влязат в аудиториите се постига добавена стойност от взаимен интерес, казва проф. д-р Андрей Захариев

- Проф. Захариев, при последните ми посещения в Свищов ме впечатли променящият се облик на този академичен град. Местните хора ми обясниха, че броят на редовните студенти в СА "Д. Ценов" непрекъснато намалява за сметка на задочниците и дистанционните студенти. Какъв е интересът конкретно към катедра "Финанси и кредит", която ръководите?

- Оценката за студентите е абсолютна коректна. Тя е резултат от целенасочена държавна политика по ежегодно намаляване на държавната поръчка за висше образование по икономика, администрация и управление с 15% за трите профилирани икономически висши училища в София, Свищов и Варна и с по 50% - за непрофилираните в тази област университети. Свищовската Алма матер обаче понася най-осезаемо ефекта от тази държавна политика. През 2015 г. трите профилирани по икономика държавни висши училища имаха общ прием от 11 545 първокурсници в пропорция 47:21:32. През 2018 г. пропорцията е 65:9:26 при държавна поръчка от 6781 студенти.

Прочети още от в. "Стандарт"