Главният изпълнителен директор на Unilever Пол Полман ще се оттегли през януари след десетилетие начело на гиганта в продажбата на потребителски стоки. Той ще бъде наследен от Алън Джоуп - вътрешен кадър, който в момента ръководи най-голямото подразделение на групата - продуктите за красота и лична грижа, съобщават от компанията, цитирани от лондонският Times.
Заминаването на Полман, виден поддръжник на т.нар. капитализъм с множество заинтересовани страни, който изисква от компаниите да осъзнаят по-широкото им въздействие, е знак за края на една епоха в Unilever.
Подобно на глобални други групи за потребителски стоки, Unilever се опитва да остане релевантен, тъй като вкусовете на хората и навиците за пазаруване се променят бързо, а онлайн пазаруването преобръща продажбите на дребно.
Въпреки че търсенето на наследник започна миналата година, съобщението идва само няколко месеца, след като Полман изгуби ключова битка с акционерите, свързана с идеята за преместване на централата на Unilever в Ротердам. Целта на инициативата беше да опрости англо-холандската корпоративна структура и да сведе до минимум последиците от предстоящия Brexit.
Според британски медии спорът е причинил "ерозия на доверие" между ръководството и инвеститорите в компанията. "Това повдига въпроси за пригодността на някои лица, а именно главният изпълнителен директор и председателят (на борда)", казва инвеститор, цитиран от Guardian.
Полман изпраща успешен период от почти десетилетие, в което акциите на Unilever нараснаха с около 150% от 2009 г. насам, надвишавайки над 2 пъти растежа на индекса FTSE 100 за този период.
54-годишният Джоуп прекарва цялата си кариера в Unilever. Шотланндецът се издига в корпоративната йерархия благодарение на успехите си на големи развиващи се пазари като Китай и Русия, както и САЩ.
"Това не е външно назначена "рок звезда", която може да се превърне в разочарование за някои", казва анализаторът на RBC Джеймс Едуардс Джоунс.
"Г-н Джоуп е дълбоко отдаден на своята работа" и има навика да прави "малки придобивания, което предполага, че това ще бъде начинът на разпределение на капитала", обяснява Джоунс.
Едно от най-важните решение на новия ръководител ще бъде дали да запази амбициозните цели за увеличаване на продажбите и маржа на печалбите, които постави Полман, малко след като парира опита за придобиване от американския конкурент Kraft-Heinz в началото на 2017 г.
Полман се опитваше да докаже на пазарите, че отхвърлянето на тази инициатива не само е правилен ход, но и че има рецептата за увеличаване на продажбите и печалбите на Unilever, което традиционно е трудно постижимо в тази индустрия.