Ако сте мениджър, на когото изведнъж се наложи да управляваме екипа си от разстояние, предвид мерките срещу разпространение на новия коронавирус, със сигурност намирате ситуацията за предизвикателна. В същото време работата става по-трудна и донякъде по-странна.
Световната пандемия, икономическата имплозия и новият начин на работа предизвикаха тревожност и разсеяност сред милиони служители по целия свят. Те сега с основание се тревожат за безопасността на работното си място. И това е напълно разбираемо. Но за тези, които могат да пренасочат работата си от дома, проектите трябва да продължат - работата не може просто да спре.
Ние нагаждаме отдалечената работа в извънредната ситуация и това има и емоционален характер, обяснява пред CNN Сара Сътън, изпълнителен директор и основател на кариерния сайт FlexJobs. Тя дава пет съвета за успешно управление на ситуацията и вашия екип от вкъщи.
Преосмислете приоритетите и задавайте ясна посока на работата
Нищо в бизнеса сега не е, както обикновено. Затова попитайте своите ръководители какви са основните приоритети пред компанията на момента, съветва Сътън. Ако пък държите рула, седнете и на спокойствие обмислете бъдещите цели на компанията.
По този начин можете да помогнете на вашия екип да разбере къде трябва да насочи енергията си. Последното нещо, от което се нуждае един работодател в подобна ситуация, е служители да работят изолирано и да не знаят какво трябва да правят.
Когато един екип има ясни задачи, това безусловно води до по-голяма производителност, а оттам - и по-голяма печалба.
"Особено в условията на рецесия служителите се справят най-добре, когато лидерите поставят ясни задачи и имат адекватни очаквания. Дайте необходимите ресурси на служителите си, за да си свършат работата по-лесно и по-бързо", посочва Джим Хартер, главен учен на Gallup в управлението и благосъстоянието на работното място.
Бъдете гъвкави
Мащабите на случващото се сега удря всички по различен начин и в различно време. Предвид извънредните мерки, дори нормалните дейности могат да отнемат повече умствена дейност от обичайното, което води до по-голяма умора. А много от работниците сега са изправени и пред редица други предизвикателства, например домашното училище.
За служителите с малки деца животът се е превърнал в денонощен стрес-тест. Може да се наложи много от тях да пригаждат работното си време, за да се съобразят със семейните ангажименти по време на криза. Те полагат грижи за децата и активно наблюдават дистанционното обучение дори по време на работа.
"Трябва да уважавате семейния статут на всеки човек и да приспособявате сроковете спрямо това. Хората работят по различно време. Трябва да сте малко по-адаптивни към това, отколкото в миналото", препоръчва Хартер.
Задайте положителен тон
Когато милиони хора по света изведнъж остават без работа, а никой и не подозира колко още могат да загубят работните си места, припомнете на себе си, както и на вашия екип, че каквито и да са неволите на хората при режим на работа от вкъщи, вие всички имате истински късмет, че все пак можете да работите и да получавате възнаграждение.
Също така може да се окаже полезно да инициирате срещи със служителите си и приятелски да ги попитате как се чувстват и как мислят, че се справят със задълженията си в извънредната ситуация.
Признавайте и поощрявайте добре свършената работа на служители си, като същевременно продължите да им помагате да мислят за своето кариерно развитие, казва Хартер. Макар и да се почувствате недостъпни за другите, тъй като не сте на едно и също работно място, може да импровизирате - може да направите график за индивидуални онлайн срещи с всеки член на екипа.
Търсете сред служители си признаци на стрес и притеснение
Криза засяга всички. Все повече членове на семейства губят работа си. В същото време все повече хората се оказват в неприятната ситуация да познават някого, който е починал от коронавируса.
И докато някои успяват да се справят с тези трудности, то други приемат реалността по-трудно. Това води до стрес, който може да се забележи на база някои признаци.
Такъв признак например може да бъде по-зачестената употреба на алкохол, белези за употребата на наркотици и други. Понякога това се забелязва в силна демотивация и липса на инициативност и активност като цяло. Друг хора пък несъзнателно започват да бъдат по-черногледи или агресивни.
Мениджърите сега трябва да се ангажират с тези признаци на подчинените си по-съзнателно, отколкото преди. А когато мениджърите показват загриженост, служителите осъзнават загрижеността, което може да им помогне в тези трудни моменти, казва Том Милър, изпълнителен директор на фирмата за управление на риска ClearForce.
Добре е работодателите периодично, но и тактично, да напомнят на членовете на екипа, че могат да получат помощ - от психолог, финансов съветник и други консултации.
НО! Ако усещате, че някой вътрешно се бори, бъдете особено внимателни. Това би позволило на работниците да разберат, че се интересувате от тяхното благосъстояние, което е критично сега. По този начин също така може да предотвратите проблеми за вашата компания по-късно, тъй като притиснатите служители са по-склонни да правят скъпи грешки, както и да стават уязвими за манипулация.
Погрижете се и за себе си
Не на последно място - и вие сте важни. Най-малкото, защото сте пример. Ръководителите трябва редовно да насърчават членовете на екипа да се грижат за себе си в разгара на тази криза. Но и работодателите трябва да вземете този съвет предвид.
"Моделирайте това, което трябва вашият да свърши. Но също така правете упражнения, спазвайте работния си график, почивайте си. Дишайте. Няма лошо в това да покажете на вашия екип, че и на вас ви е трудно, но и да излъчвате увереност", допълва Сътън.