Суецкият канал. Някога гордост на Британската империя, по-късно и до днес символ на Египет. И буквално златна мина за него. Всяка година страната печели милиарди долари от над 150-годишното съоръжение, което се е превърнало в символ на национален престиж и икономически напредък.

Каналът бележи условната граница между Африка и Азия и се явява втората връзка между Атлантическия и Индийския океан. При първоначалното му откриване през ноември 1869 година каналът е с дължина 164 км и дълбочина 8 метра. След многократни разширения, през 2010 година Суецкият канал има дължина 193.30 км, дълбочина 24 м и ширина 205 метра.

Суецкият канал отчита исторически рекорд в доходите през 2021 година

Суецкият канал отчита исторически рекорд в доходите през 2021 година

Проектът за разширяване на Суецкия канал е в ход и ще бъде завършен до юли 2023 г.

В северния му край се намират градовете Порт Саид (египетски град при вливането на Суецкия канал в Средиземно море. Служи и като база за презареждане на корабите, минаващи през Суецкия канал) и Порт Фуад. В южния му край са градовете Суец и Порт Тауфик. Средната точка на канала е разположена на 3 км северно от третия по големина град в Египет - Исмаилия. Каналът се състои условно от две части, северна и южна, разделени от Голямото горчиво езеро.

Историята

Плановете за прокарването на търговски канал между Средиземно и Червено море съществуват отдавна. Още през 16 век османците мислят за свързването на двете морета. Много време след това, през 1798 година, Наполеон изпраща в Египет френски инженери за извършване на проучвания. Те обаче стигат до извода, че проектът е неосъществим.

До подобен извод стигат първоначално и британците. Докато в един момент, години по-късно, френският дипломат, инженер и предприемач Фердинанд дьо Лесепс успява да задвижи проекта.

В изкопните работи са заети хиляди европейски работници. Но тъй като не се намират достатъчно наемници, през 1861 година египетският владетел Мохамед Саид принудително ангажира и 10 000 работници от Горен Египет. Година по-късно са мобилизирани още 18 000 души и нещата се случват.

Египетското правителство обявява одържавяването на Суецкия канал през октомври 1956 година.

Суецкият канал донесе рекордни приходи на Египет

Суецкият канал изпрати най-силната година в историята си

Кайро се възползва от нарастващия трафик през важния морски път

Търговията

Каналът значително съкращава транспорта на стоки между Европа и Азия, избягвайки продължителното заобикаляне на Африка. Преди да бъде открит транспортът между Средиземно и Червено море се осъществява чрез претоварване на стоките и придвижването им по суша през провлака.

Днес Суецкият канал е държавна собственост и се поддържа от специална Администрация на Суецкия канал със седалище в Порт Фуад. Съгласно Цариградската конвенция от 1888 година, която е в сила и в момента, каналът може да бъде използван по време на война и в мирно време от всеки търговски или военен съд без разлика на неговия флаг.

Ежедневно през Суецкият канал преминават три конвоя от морски съдове - два от тях в южна посока и един в северна. Египет печели от това милиарди долари на година. Нещо повече, морското съоръжение е символ е на национален престиж и на напредъка на страната. И дори кризи, като блокирането на канала заради заседналия през 2021 година контейнеровоз Ever Given, не могат да отнемат от блясъка му.

След няколко дни на блокаж Суецкият канал ще бъде отворен отново

След няколко дни на блокаж Суецкият канал ще бъде отворен отново

Товарният кораб Ever Given беше освободен от спасителни екипи