Искате съвети от добри мениджъри? Погледнете към тези, които преминават теста на Morningstar IQ, показващ превъзходство над пазара за три и пет години. Това е основно разграничение, защото да се победи пазара редовно е доста трудно. И тази времева рамка е достатъчно дълга, за да гарантира, че резултатите не са просто случайност.
По тази мярка Александър Ели, който управлява Delaware Smid Cap Growth Fund, би влязал в клуба на Morningstar IQ, ако имаше такъв, пише изданието MarketWatch.
Завършил икономика в университета в Ню Хемпшир (той не е посещавал бизнес училище), Ели обединява младежкия си интерес към акциите с любовта си към числата. "Когато отворите вестника и там са всички цифри, които са ви нужни, е доста вълнуващо", казва той.
Първият си опит от реалния живот на фондовия пазар Ели получава като чиновник на Бостънската фондова борса в края на 80-те, докато е бил в колежа. Не му харесва неистовото темпо, затова вместо това се устремява към кариера в управлението на парите.
Неговите инвеститори трябва да са благодарни. Ели побеждава категорията си за компании със средна капитализация ориентирани към растеж на Morningstar и индекса за растеж на средно големи компании от Russell с около 18 процентни пункта и 10 процентни пункта годишно, през последните три и пет години. Това е рядко срещано постижение.
Първата лична покупка на акции на Ели е компанията за контактни лещи Bausch + Lomb (сега част от Bausch Health Cos.). Компанията се справя добре за него и това е добро бойно кръщение.
1. Инвестирайте в подривни компании
Когато Ели купува Bausch + Lomb в началото на 80-те години, тя е лидер в областта на контактните лещи, новата тенденция в грижата за очите. Bausch + Lomb подрива света на очилата, защото намира начин да направи нещо по-добро, по-бързо и по-евтино. Това е дефиницията на Ели за подривна компания.
Освен превъзходното представяне на акциите, страхотното нещо за компаниите, които подриват, е, че можете просто да ги държите дълго време, тъй като външните събития като пандемии и рецесии всъщност нямат значение за тях. 80-те и 90-те години доведоха до рецесии, сривове на пазара, войни в Близкия изток и други кризи, но нищо от това не накара потребителите на контактни лещи да се върнат към рамките за очила.
По същия начин в наши дни хората, които преместват банкирането си в приложения на телефоните си, няма да се върнат в тухлените клонове заради търговско напрежение с Китай, рецесия или пандемия.
"Големите външни макросъбития нямат голямо значение", казва Ели. "Няма значение дали има пандемия, или кой ще бъде избран за президент, синът ми няма да се върне в банката. Това е системата за творческо унищожение, която прави капитализма велик. Няма да инвестираме в компании, които смятаме, че не нарушават сегашните начини за правене на нещата."
Тук един от неговите залози е Square, банково приложение, което е популярно сред дребните търговци. "Ние сме последното поколение, което носи пари", казва той за хората на определена възраст.
В днешно време той още повече харесва подривните бизнеси, защото хората възприемат новите технологии и начини да правят нещата много по-бързо сега, отколкото в миналото. Отне 45 години на повечето хора да имат стационарен телефон. Но бяха необходими само осем години, за да си купят смартфон, припомня още Ели.
Други подривни в портфолиото му са Boston Beer, лидер в тенденцията за промяна при "качествените храни и напитки"; Novocure и iRhythm Technologies, които са лидери в подривната тенденция във виртуалното здравеопазване; и Yeti и Planet Fitness, които се възползват от тенденциите за отдих, упражнения и здравословен начин на живот на открито.
Исторически примери за разрушители са Intel и Microsoft, когато поведоха преминаването към персонални компютри; Home Depot и Walmart при големите магазини; и Nike, Procter & Gamble и Coca-Cola в глобализацията на американските марки.
2. Инвестирайте в лидери
Когато търси компании, които нарушават нормалните начини за правене на нещата, Ели иска да се насочи към лидерите. Можете да ги идентифицирате, защото те имат най-голям пазарен дял и най-добрия продукт или услуга на пазара. Те също имат силни управленски екипи.
"Искате да притежавате Facebook, а не MySpace; Alphabet, а не Ask Jeeves", казва Ели.
Лидерите се радват на привилегии, което помага на инвеститорите. Те получават най-добрия талант и най-добрите възможности в сливания и придобивания. "Facebook купи Instagram, защото те са Facebook", казва той.
Лидерите са хронично подценени и неразбрани от анализаторите, защото "страната на продажбите количествено определя къде сме днес."
Като примери лидерите в биотехнологиите включват Crisper в редактирането на гени, Exact Sciences в медицинските тестове и Invitae в генетичните тестове - всe имена, които присъстват в състава на портфейла на Ели.
3. Дръжте риска плътно на каишка
Обща пазарна поговорка е, че трябва да продавате губещите си позиции и да оставяте победителите си да растат. Много хора правят точно обратното и затова постигат лоши резултати. Но Ели не е сред тях. Той следва стриктни насоки за продажба, базирани на размера на позицията и действието на цената на акциите, които го карат редовно да преподрежда както победителите, така и губещите.
Първо, победителите.
За разлика от много мениджъри на фондове, Ели не стига до там да се отклонява от своя бенчмарк с големи позиции. Той отрязва победителите си, за да поддържа размера на позицията в съответствие, за да намали риска от единични акции. Той обикновено ограничава размера на позицията си до 5%. Обикновено големите позиции са 3,5%-4% от портфолиото му. Например, той намали размера на позицията си в Teladoc по-рано тази година след гигантския ръст в акциите на компанията.
Друго правило е, че той започва да "подкастря" и имената на компании, които изостават с 20% от сектора си за пет до десет дни. Ако едно име изостава с 30%, той продава всичко. "Ако нещо не е наред и растежът се забавя, трябва да преминете към нещо по-стабилно", казва той.
4. Търсете растеж
Говорейки за растеж, част от управлението на риска на Ели е да благоприятства компаниите с висок растеж.
"Искаме нещо да расте значително по-бързо от цялостната икономика", казва той.
Ключовият показател тук е ръстът на продажбите, тъй като приходите са по-трудни за фалшифициране, отколкото печалбите. Той търси минимум 10% годишен ръст на приходите и 20% ръст на печалбите. Имената на компаниите в портфейла му се отличават със среден ръст на приходите от 27% и 39% ръст на печалбата.
5. Не търгувайте
"Най-голямата грешка, която хората правят, е опитът да търгуват", казва Ели.
Прекарвайте по малко време в Twitter и ще видите, че много хора правят тази грешка. Проблемът при търговията е, че залагате, че ще бъдете прави не само с влизането, но и с цената на изхода - и правите това отново и отново. Не е лесно да бъдеш прав толкова често.
Вместо да търгува, Ели предпочита да притежава имена на разрушителни компании. "Опитвам се да държа най-добрите имена и да ги оставя да работят дълго време", казва той. "Всяка голяма компания за растеж е била лидер и основен разрушител в дадена индустрия."
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на акции фондовите пазари.