Един от важните приоритетите на украинския президент Володимир Зеленски, който той обяви скоро след избирането си за държавен глава, беше подновяването на остарялата инфраструктура в страната. То е част от мащабната програма, наречена "Голямото строителство".
В разгара на пандемията обаче заедно с появили се съмнения в корупция тази програма е изправена пред сериозни проблеми.
През 2019 година Зеленски обеща инвестиции за модернизирането на 6500 километра пътища, 100 училища, 100 детски градини, 100 стадиона и 210 спешни кабинети в болниците. При това само за първата година от изпълнението на програмата.
През тази година като част от инициативите Зеленски обяви, че ще бъдат възстановени и обновени исторически сгради и паметници. През декември месец Украйна се споразумя с Европейската банка за възстановяване и развитие за отпускането на заем от 450 милиона долара, а това лято договори и такъв от Китай.
Наистина инициативата е от ключово значение за страната, в която по-голямата част от инфраструктурата е изграждана по време на СССР. След падането на режима обаче по-голямата част от пътищата, летищата, училищата, болниците не са ремонтирани и обновявани.
Безспорно планът за "Голямото строителство" беше много необходим за Украйна. Но сега той се превърна в обект на противоречия и критики относно прозрачността на финансирането и разпределянето на средствата по програмата, пише сайтът Emerging Europe.
Първите проекти по програмата бяха осъществени през миналата година въпреки тежката ситуация в резултат на пандемията. Украинският парламент създаде специален фонд за подкрепа на икономиката, но близо половината от средствата в него бяха насочени за пътно строителство.
Така според изчисленията на центъра за публични финанси към Киевското училище за икономика страната е изхарчила около 4,4 милиарда долара за строителство на пътища през 2020 година - сума, равняваща се на около 10% от годишния държавен бюджет на страната.
В резултат на това в Украйна се появиха сериозни критики, че правителството е използвало пари, предназначени за подкрепа на бизнеса, за изграждането на пътища, докато много от средните и малки фирми в страната са на ръба на фалита.
От друга страна от властта обясняват, че това е било жизненонеобходимо, за да се стимулира растежа, като междувременно благодарение на програмата са били запазени 190 000 работни места.
Друг сериозен проблем с програмата е липсата на прозрачност при избора на изпълнители на проектите по нея. Такъв е примерът с околовръстното шосе около Киев, изчислявано на 3,5 милиарда долара.
Заради законодателни промени, този проект ще може да мине по нова процедура, която развързва ръцете на местната пътна агенция свободно да избере изпълнител, без да е необходимо това да бъде кандидатът, предложил най-ниска цена.
Това е и причина много хора в страната да се опасяват, че всички тези държавни поръчки по програмата ще бъдат насочени към малък картел от компании, които ще могат да се възползват от финансирането.