В рамките на два часа може да прекосите Люксембург с автомобил. Но същото време може да ви отнеме в час пик просто да стигнете до работа заради огромните задръствания.
В опит да се справи с проблема, в края на миналата година Люксембург обяви, че целият обществен транспорт ще бъде безплатен от 1 март 2020 г. - и то не само за жителите на страната, но и за още 175 хил. души, които живеят в някоя от съседните държави и работят в Люксембург, както и още 1,2 милиона туристи всяка година, пише BBC.
Какво ще постигне мярката?
През последните четири десетилетия населението на Люксембург се е увеличило с почти 140 хил. души. Хората в работоспособна възраст са се увеличили от 161 хил. през 1998 г. до 427 хил. през 2018 г., благодарение и на ръста от 168% на гражданите на други страни, които работят в страната.
Днес малката държава има най-големият брой пътнически автомобили на глава от населението, като тази цифра включва и служебните коли, регистрирани там и използвани от чужденците, които работят там. Над 60% от хората използват автомобилите си, за да стигнат до работа, а едва 19% обществения транспорт.
И все пак намаляването на задръстванията и изчистването на въздуха не са основните двигатели зад промяната, казва министърът на мобилността Франсоа Бош.
"Това е основно социална мярка. Целта е да спрем увеличаващата се разлика между бедните и богатите. За хората с ниски заплати разходите за транспорт имат значение. Затова е по-лесно да направим общественият транспорт безплатен за всички".
Люксембург е богата държава - има най-високата средна заплата от всички държави в ОИСР, а минималната заплата вече е €2 000. Но бедността се увеличава: най-бедните 10% живеят със средно €1 011 на месец, според официалната статистика. 13% от работещите и почти 10% от пенсионерите са в риск от бедност.
Безплатният обществен транспорт е само част от мерките, които наскоро избраното правителство иска да въведе през 2019 г. Останалите включват повишаване на минималната работна заплата, промени в пенсиите и финансова помощ за получаване на образование.
Освен това праивтелството ще инвестира в развитие на обществения транспорт, като увеличи капацитетът му с 20% до 2025 г. Модернизирането на жп-мрежите и останалите мерки ще струват €2,2 милиарда до 2023.Това звучи скъпо - особено като си припомним, че приходите от билети ще изчезнат напълно. Но общественият транспорт така или иначе вече е силно субсидиран. Билет за 2 часа струва €2, а целодневен - €4. Освен това всички под 20-годишна възраст, студентите под 30-годишна възраст и други пътуват безплатно.
Годишните приходи от билети от €41 милиона покриват едва 10% от оперативните разходи от €491 милиона. Затова и цената на въвеждането на мярката далеч няма да е голяма.
Не всички обаче са въодушевени от идеята. Икономистът Мишел-Едуард Рубен посочва, че е по-добре средствата да бъдат използвани за субсидии за наем или евтини жилища. Констанс Кар от University of Luxembourg е на същото мнение: "Безплатният публичен транспорт е сложен въпрос и не билетите са проблемът". Тя посочва, че високите цени на жилищата са ключовият проблем, който кара хората да се местят по-далеч на места, където жилищата са по-евтини.
Люксембург не е първата страна, която опитва да направи общественият транспорт безплатен. Столицата на Естония Талин въведе мярката през януари 2013 г., а френският град Дюнкерк през септември на м.г. След месеца кметът на френския град посочи, че по някои маршрути броят на возещите се се е покачил с 50%, а в някои случаи и с 85%.
Но един неочакван страничен ефект се появи след изследването в Талин. Средното време за пътуване е намаляло с 10%, което подсказва, че хората използват автобусите, за да правят пътувания, които иначе са правили пеша или с колело.
В крайна сметка докладът посочи, че е имало повече пътувания с обществения транспорт, но няма никакви данни, че възможностите за заетост са се подобрили за гражданите на града.