От Българска браншова камара "Пътища" ще продължат с протестните действия, докато се обсъжда актуализацията на бюджета и докато не постигнат справедливо решение за строителния бранш.

ББК "Пътища" настояват за поне 60% от средствата да им бъдат разплатени в рамките на тази година, а останалите да се предвидят в бюджета за 2022 г.

На пресконференция в БТА Стефан Чайков, председател на УС на браншовата камара, представи сумите, за които протестират в момента: около 220 млн. лв. които са за фактурирани дейности, над 600 млн. лв., които са признати от извършителя, но не са фактурирани, и около 500 млн. лв. които са за започнати обекти. Общо това са 1 300 000 млн. лв. по договорите за текущ ремонт и поддържане на пътищата.

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

Държавни агенции с бюджети за стотици милиони са поели ангажименти за милиарди

За "Хемус" държавата е платила 71% от цената на целия обект, а е получила като изпълнение 5% от него

За браншовата камара единственият работещ вариант е да бъдат осигурени средства в държавния бюджет, а остатъкът от средствата, които им се дължат, признати от държавата, да им се изплатят до края на следващата година. Реално на нас ни се обещават едни пари, които ние ще платим веднага на държавния бюджет, подчерта Чайков.

По думите му след продължителна кореспонденция с АПИ и МРРБ се провели поредица от срещи и преди около час и половина на бюджетна комисия в НС се стигнало до предложение, което гласи следното: Да се даде разрешение до АПИ, да подпишат с фирмите анекси към сега действащите договори, с които разплащането да се разсрочи за следващите 2 години - до края на 2023 г. За ББК "Пътища" обаче това не било приемливо.

Заместник-председателят на ББК "Пътища" Живко Недев коментира, че има тотално неразплащане от страна на възложителя по всички направления, има и обекти, които се изпълняват с външно финансиране, съвместно с републикански бюджет, но не се прави разплащане. "Разговорът е с непрекъснатият коментар - "Хемус" едни пари, Хемус" едни аванси. Да не се вторачваме само в това, което се прави на "Хемус", призова Недев. Ние след около месец ще влезем в ситуация на зимно поддържане, а на пътните строители не е разплатено зимното поддържане за февруари и март, изтъкна той.

Трябва да се направи строго разграничение между строителството на "Хемус" и всички останали договори, които третират текущия ремонт и поддържането на пътната мрежа, настоя и изпълнителният директор на ББК "Пътища" Лазар Лазаров. Пътният бранш не е само от една шепа фирми, които са взели едни аванси.

Нанков: Ако някой е строил незаконно на АМ "Хемус", това са "Автомагистрали"

Нанков: Ако някой е строил незаконно на АМ "Хемус", това са "Автомагистрали"

Незаконно строителство на магистралата обаче нямало при управлението на ГЕРБ

Редица от фирмите, които работят на "Хемус" си изпълняват съвестно задълженията, 50-60% от участъците, на които се строи, са изпълнени. На "Автомагистрали" е платено, но те не се разплащат с контрагентите надолу, подчерта Лазаров.

Кой е работил по отсечка 4 на АМ Хемус, пита Виолета Комитова

Кой е работил по отсечка 4 на АМ Хемус, пита Виолета Комитова

Призова на публичен дебат Николай Нанков

Той увери, че протестът им няма никаква политическа украска, а просто искат да получат полагащите им се средства. Ако има критики и виновни, нека те си понесат отговорността, но не бива да наказват хората, които работят на пътя, категоричен бе Лазар Лазаров.