Европа тръгва с бързи стъпки към плана за ограничаване на вредните емисии с 55% до края на това десетилетие. План, който трябва да направи континента напълно въглеродно неутрален до средата на века. В сряда от Европейската комисия (ЕК) представиха общо 12 нови мерки и ревизирани стари нормативни актове, които трябва да доведат до тази промяна.

Пакетът "Готови за 55" предвижда пълната забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене до 2035 година, но също така и по-строги ограничения върху емисиите, изхвърляни от електроцентралите, от наземния транспорт, авиотранспорта, както още и налагането на т.нар. въглероден данък върху вноса на определени стоки.

Именно този данък се очаква да срещне най-голяма съпротива. Той предвижда вносителите на определени стоки и суровни в Европейския съюз (ЕС) да плащат налог, за да получат достъп до пазарите в блока. Все още не е ясно точно за какви категории стоки става дума, но вероятно новата схема ще обхваща импорта на стомана, цимент, алуминий, електроенергия и други, пише сайтът Quartz.

Всъщност производителите на такъв тип стоки и суровини ще бъдат облагани с различен по големина данък в зависимост от това дали производството на дадения продукт за внос е нисковъглеродно или обратното.

Идеята зад това е европейските производители да могат да се конкурират наравно с компаниите извън ЕС, които предлагат по-ниски цени, но като използват повече емисии за производство. От Комисията изчисляват, че това ще допринесе за приходи от 14 милиарда евро годишно.

Планът на ЕК обаче вече среща критики от страна на властите в Китай, Индия и САЩ, тъй като тези промени биха ограничили достъпа на производителите от тези държави до един от най-големите пазари в света, какъвто е този на съюза.

Планът "Готови за 55" тепърва ще се обсъжда през следващите 2 години, докато бъде приет от страните-членки. Сигурно е, че той ще бъде изправен пред много критики отвън и вътре в съюза. И вероятно ще доведе до жалби в Световната търговска организация.