Има нещо като златна треска, която британските купувачи изпитват в България. Откакто те откриха, че тази Източноевропейска страна има слънце, море, пясък и сняг и можеш да си имаш собствено място на цената на няколко ваканции в изискан курорт където и да е другаде в Европа, започна акция.

Интензивният маркетинг във Великобритания си намери лесна и често не задаваща въпроси аудиенция, поради което някои анализатори отправиха предупреждения за свръх-предлагане и спадащи цени. На тези, които си купиха имот още преди няколко години, сега им е комфортно с регистрираната печалба, но повечето от сегашните купувачи ще постъпят мъдро, ако намалят амбициите си.

Специализирана фирма за инвестиции в недвижими имоти съобщи, че за третото тримесечие на тази година България е изпитала „драматична смяна на сполуката". Тоталната възвръщаемост от инвестициите спада от 104% през юни на 44%. Годишният ръст в цените на жилищата се е забавил от 36% на 17.8%, а ски-курортът Банско регистрира спад на цените с 2.1%. В резултат на това, капиталовите печалби са спаднали с 13%.

Цифрите още може да звучат високи, но ръстът от пролетта дава сигнал за тревога (годишният ръст през февруари е 36.6%), а в определени региони ръстът е дори негативен.

Но действително ли положението е тревожно? Не, ако вярваме на някои британски строителни компании. Тези предприемачи наблюдаваха пазара от разстояние, вместо да се намесват на него. Сега, след като облакът прах от строителната надпревара се сляга и България се очертава като скорошен член на ЕС, е време да се стъпи на качествения сегмент. Въпросните фирми искат да оферират на купувачите си имоти по стандарт, който се очаква да се види и на другите места.

Сред първите от стартиращите тази седмица обекти бе новата програма на Yoo и Unique Development до черноморския курорт Обзор. Градче малко известно извън България, но било укрепено търговско средище през Римската епоха. За британския купувач, така или иначе, главна атракция ще е белия пясъчен плаж. 650 апартамента се строят на няколко крачки от плажа. За бъдеще не се очаква някоя постройка да бъде издигната толкова близо до морето.

Благодарение на големите балкони, всеки апартамент има гледка към морето. Канадските архитекти са искали да създадат външно пространство. Най-скъпият „подслон", за 244 хил. паунда, има вътрешен терен 112 кв.м. и тераса от 102 кв.м. На долния сегмент, студио струва 38 хил. паунда, апартамент с една спалня е 59 хил. паунда, а с две спални - 90 хиляди паунда. В обекта ще има басейн, зала за гимнастика, спа, тенис кортове, ресторанти и магазини. Първата фаза се очаква да бъде завършена през 2008 г.

Продажбен агент обяснява, че обектът е предназначен за крайния потребител. Няма опция за отдаване под наем, въпреки че местни агенти се занимават с това. „Ако караш нагоре край морето, стигаш до тази фантастична ивица бряг, която е по-скоро синор и географски нос, отколкото строителна площадка. Не може да има друга сграда до обекта".

Далеч от брега, в популярния курорт Банско, компанията Savills съвместно с Parc Investments Group, през тази седмица стартира пет - звезден (британски пет звезди) комплекс със 149 апартамента за ски през зимата и за отдих през лятото.

Джереми Роласон, директор на Savills International, казва, че до този момент хората са купували имоти в Банско заради цената, без да обръщат особено внимание на качеството.

Теренът за резиденцията Св. Георги се намира близо до природен резерват и гледката на планините няма да бъде възпрепятствана. Ще има пълен мениджмънт и отдаване под наем сервиз; туроператорите за сезон 2008 г. са вече избрани. Цените - от 48,500 лири за студио до 322,000 лири за голям апартамент.