Цените на имотите „на зелено“ в София постепенно се изравняват със средните пазарни нива на вече готовите жилища. Ако до момента проектите без Акт 16 се търгуваха с около 15-20% по-евтино, от началото на 2016 г. тази разлика уверено се стопява.

Тенденцията очертават от строително-инвестиционната компания Green Life при старта на своя първи жилищен проект в столицата. Компанията до момента бе специализирана в изграждането на ваканционни обекти.

„Проучванията ни сочат, че през тези първи два месеца цените на готовите имоти се задържат по-скоро стабилни, тъй като към момента са достигнали равновесна точка. Цените на жилищата „на зелено“ обаче растат със значително по-високи темпове“, казва Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life.

„Ключовият аргумент за по-ниските цени досега беше свързан с калкулирането на риска - по-малката сигурност за купувачите при покупка на апартамент без разрешение за ползване. Но когато инвеститорът е доказан и финансово стабилен, този фактор губи тежестта. В същото време сделката „на зелено“ носи немалко позитиви, които готово жилище не може да предложи“, казва още Петров.

По думите му, основно предимство на сделката в ранен стадий на строителството е възможността клиентите да участват активно в проектирането на вътрешното разпределение на жилищата в процес на изграждане.

„Купувачите имат изключително различни изисквания по отношение на ефективното разпределение поради строго индивидуалните си нужди. При нас идват клиенти, които дълго са търсили готов имот, но не са могли да открият отговарящ на изискванията си.

Когато станат собственици на ранен етап от изграждане на проекта, те имат опцията да участват в част от проектантските решения. Това е и ключовият мотив да са готови да платят цена, сходна, а понякога и по-висока от тази на вече готовите жилища със сходни характеристики.“, казва Теофил Петров.

„Проектите на GreenLife до момента, тези във ваканционния сегмент, са успешни по една основна причина – следват естествените нужди на пазара, продиктувани от клиентите. Жилищният сегмент е движен и от допълнителни фактори, които причиняват известен дисбаланс“, казва Антоанета Тодорова, търговски директор в компанията.

„Активният пазар през последните две години доведе до повишаване на амбициите на инвеститорите и така се появиха мащабни планове и проекти с много на брой големи и луксозни жилищни единици. Това обаче не изчерпва разнообразните потребителски потребности“, казва още Тодорова.

По думите й, през последните месеци в София като че ли пазарът следва повече амбициите на предприемачите, отколкото естествените жилищни нужди на купувачите.

„През последното тримесечие на 2015 г. беше отчетен спад в разрешителните за строеж, което предначертава определено затишие и купувачите, които търсят първо жилище с оптимални показатели, го усещат. За да е е стабилен сегментът, трябва да бъдат покрити всички профили на купувача, а предлагането да е проекция на търсенето.“, коментира Антоанета Тодорова.