Кое прави една сграда качествена и какви са изискванията на клиентите на жилищни и бизнес имоти - това става ясно от проучване на компаниите АДРЕС и Forton, част от групата на AG Capital. Като главен спонсор на 12-тото издание на конкурса „Сграда на годината" през 2013 г., двете компании от холдинга направиха допитвания до своите клиенти, които от своя страна посочиха кои са най-важните фактори при избора на жилищен и съответно на бизнес имот.
Цена, локация и площ са първостепенните критерии при покупка на жилище, показва проучването на АДРЕС - най-голямата компания за недвижими имоти на територията на България. Квартали с изградена инфраструктура и лесен достъп до обществени услуги са предпочитани от клиентите, а масовото търсене рядко надхвърля 50 000 евро. Все пак покупката на всеки шести клиент е за над 70 000 евро, а около 9% търсят жилище над 100 000 евро. Двама от трима купувачи се насочват към двустайно или тристайно жилище, посочват още от АДРЕС.
Според допитването на компанията второстепенните критерии на купувачите са свързани със заобикалящата среда, характеристики като светла височина, разпределение, размери и качество на общите части. Имоти с твърде малки спални (под 10 кв.м), ниски тавани (под стандартния минимум от 2.4 метра), неправилни форми на помещенията обикновено се продават с отстъпка от стандартните цени на квадратен метър в съответната сграда, за да привлекат купувачи. Поддържането на общите части има по-малко значение при избора на жилище от фактори като цена и размер на имота. Това все пак е най-често очакваната допълнителна услуга, следвана от наличието на жива охрана, видеонаблюдение и контрол на достъпа във входа или комплекса.
Професионалната поддръжка обаче е ключова при избора на бизнес имот, сочи проучването на Forton - международна консултантска компания, тясно специализирана в областта на бизнес имотите, партньор за България и Македония на международната фирма Cushman & Wakefield. Лесният достъп е другият съществен фактор, оказващ влияние при избора на офис площ или търговски имот. По данни на компанията, центърът вече не е най-предпочитаното местоположение както за офис, така и за търговия на дребно.
На първо място за офиси са главните булеварди, които водят към центъра, а за магазини в търговски центрове - локации с голям трафик и човекопоток.
Според проучването:
• Транспортният достъп е на първо място и в двата случая, макар че видовете транспорт се различават. За офис наемателите на първо място е общественият транспорт и с най-голямо значение от него е метрото. За търговските вериги автомобилният достъп е най-важен.
• Наемателите и в двата сектора търсят цялостна услуга, която включва качествена поддръжка и управление и предлагане на допълнителни услуги.
• Наемателите и в двете групи са чувствителни към цената - както към базовия наем, така и към таксите, които наемодателите събират за управление, поддържане на общите части, а в търговските центрове - и за маркетинг. И все пак за тях цената не е на първо място.
• Офис наемателите търсят широки помещения с правилни форми, които позволяват ефективното оползотворяване на пространството при разнообразни разпределения.
• Мениджърите обръщат сериозно внимание на комфорта на служителите: те очакват висок клас системи за отопление, вентилация и климатизация, светли, широки и високи помещения и отваряеми прозорци.
• Миксът от наематели е от съществено значение за всеки търговски център. Едва след него идват техническите характеристики на сградите.
• Локалната инфраструктура, подходите с автомобил или към спирки на обществения транспорт и пешеходния трафик, както и разпределението на магазините вътре в търговския център са от най-съществено значение за търговските вериги.
• Предвид значението на разнообразието от магазини за наемателите не е случайно, че големите търговски центрове (за България над 30 хил. кв.м) са най-предпочитаният тип.
juliastoeva
на 15.03.2023 в 03:43:33 #10Ставала съм свидетел на грозни сцени. Работих във фирма с офис в тази сграда – Азимут. Нямахме ток, а по коридорите и останалите офиси всичко беше нормално. Двама едри мъже влизат в офиса на шефа и след около половин час излизат щастливи, а той горкия тъжен и омърлушен. 20 мин след това тока в офиса тръгна.
kamenbelev
на 14.03.2023 в 17:29:16 #9Аз също преминах през подобна ситуация в Азимут и дори продължиха да ме преследват след като се преместихме в офис на друго място.
petkokopriankov
на 14.03.2023 в 02:00:39 #8Моята фирма изкара 1 месец във въпросната сграда и още на втория започнаха да търсят причини за да им плащам т.н такса спокойствие.
georgikirev
на 13.03.2023 в 17:40:16 #7Сграда Азимут в действителност е много опасно място, съветвам ви да не наемате офиси там, защото рано или късно ще ви погнат.
milarichard
на 12.03.2023 в 14:27:51 #6Въпросното лице Христо е съден за тежки престъпления, но е отърван с подкуп.
dragostinchov
на 11.03.2023 в 17:13:21 #5Всички мутренско-престъпни номера на тормоз от един главанак от 90те. Такъв всъщност е Христо.
victoriavasileva
на 08.03.2023 в 18:16:26 #4Христо – това е името на лицето, което Ви рекетира – ако не му се плати на време рашава да Ви спре тока.
conkominev
на 06.03.2023 в 20:03:41 #3Всички офиси под наем в тази сграда се подслушват и записват – след това започва рекет
vladimir83
на 28.02.2023 в 12:49:56 #2Стари мутри от 90те пак се опитват да възкръснат – базата им е въпросната сграда ( мутренското име на която е Крит)
kamenjelev
на 27.02.2023 в 19:11:22 #1Сградата Азимут е място на фирми – наркотрафиканти и контрабандисти