Компании като Google и Meta/Facebook отдавна завзеха дигиталния свят и определиха правилата на играта при търсене на информация, виртуално общуване и онлайн пазаруване. Сега, обаче, те са си поставили нова цел - да станат наши хазяи, пише в свой материал Business insider.

В САЩ в последно време има редица примери за това как онлайн гигантите се възползват от огромните си финансови ресурси, за да строят едни модерни "ведомствени" градове с жилища, магазини и обществени места. По този начин те вземат в свои ръце решаването на проблема с недостъпно скъпите недвижими имоти, но това далеч не е единствената причини подобни мегапроекти да съществуват.

Няколко примера

През юни градският съвет в Маунтин вю прие плана на Google и австралийската компания Lendlease за превръщането на район с офис сгради в нов квартал с до 7000 жилища от различен клас с паркове, ресторанти, магазини и нови работни пространства. Около 15% от недвижимостите ще се предлагат на цена, по-ниска от пазарната, макар все още да не са напълно изяснени критериите.

Бумът на недвижимите имоти, който направи много хора богаташи, свърши

Бумът на недвижимите имоти, който направи много хора богаташи, свърши

Жилищните пазари по цял свят се колебаят между по-високи разходи за заеми и недостиг на жилища

Още през миналата година в Менло Парк одобриха подобен проект на Facebook - 1700 жилища, офиси, хотел, магазини до централата на Meta.

Подобни проекти - със специален акцент върху достъпните жилища, развиват и Walt Disney, Universal и Илон Мъск, който също иска жилищата за служителите си близо до офисите им в Остин, Тексас.

Защо го правят?

"Вярата в демокрацията е слаба и оттам идва гледището тип "Можем да създадем идеален град и идеален свят. Ще го структурираме на принципите, които сме вградили в технологиите и в ценностите, които сме създали", коментира пред BI преподавателят от Университета в Куинсланд Грант Болмер.

А истината е, че компаниите са едни прагматични машини, които се интересуват от две неща - да запазят опитните си служители и да изглеждат добре в очите на обществеността (и акционерите си).

Колко трябва да изкарват купувачите на имоти в САЩ, за да покриват скъпите ипотечни кредити

Колко трябва да изкарват купувачите на имоти в САЩ, за да покриват скъпите ипотечни кредити

Ситуацията отвъд океана не е никак розова

Да построиш жилища за работещите до офисите им комбинира и двете - все пак дългото пътуване до работа е сред ключовите причини хората да не искат да се връщат към изцяло присъствен модел на труд.

Лош спомен от миналото

В САЩ, а и другаде по света едрият бизнес е изграждал цели населени места за своите работници през XIX и XX век - близо, например, до отдалечени фабрики. В един момент 3% от американското население живее на територията на своите работодатели.

В много случаи това не е особено приятно - компаниите използват ситуацията, за да държат служителите под контрол. Заплахата е ясна - ако участваш в стачка, можеш да останеш не просто без работа, но и без покрив над главата. Освен това, можеш да пазаруваш само в магазините, собственост на шефа ти, а освен това той управлява и църквата, и училището на децата ти.

Донякъде не е изненада, че тази система се разпада след средата на миналия век. Причината - автомобилите стават достатъчно масови, за да могат работниците да си ги позволят. По този начин те стават по-независими, защото вече могат да изберат населеното място, от което да пътуват да работното си място.

Сега проектите на технологичните и развлекателните гиганти изглеждат значително по-социално приемливи и даже рядко се афишира връзката между проект и инвеститор, но е повече от очевидно, че при нужда ще използват същия инструментариум като металургичните предприятия от преди 150 години.

Друга тема е, че бизнесът днес се развива с такава скорост под давлението на геополитически трусове и иновации, че някои от бъдещите "мегахазяи" може да се окажат само спомен в момента, в който блоковете за служителите им станат готови.