Преди няколко години пазарът на имоти, отдавани на краткосрочен наем в България, преживя истински бум. Тогава възвръщаемостта от подобна инвестиция надхвърляше многократно тази от жилищата с дългосрочни наематели. 2020 година носи промяна в тази тенденция, като този сегмент на имотния сектор е изправен пред първи спад.
За това струва ли си още вложението в апартаменти за отдаването им на краткосрочен наем и какво трябва да знаят собствениците, преди да се решат на такава стъпка в предаването Money.bg по Bulgaria ON AIR разказва Борис Павлов. Той наблюдава индустрията активно през последните няколко години, след като създава компанията си Flat Manager. Тя се занимава с управлението на жилища, отдавани под наем през онлайн платформи, като Airbnb и Booking.
"Между 2016 и 2017 година имаше почти двоен ръст на броя имоти, които се отдаваха на краткосрочен наем, но впоследствие темпът на растеж започна да намалява от 100%, каквито видяхме през 2017 година, към 60%, 30% и сега за първи път от няколко месеца насам в началото на 2020 година забелязваме спад", посочва той.
По думите на Борис в този период от един такъв апартамент е можел да изкара между 200 и 300% по-голяма доходност на краткосрочен наем в сравнение с дългосрочен. Днес пазарът вече върви към своето балансиране и разликата е в рамките на между 20-30 на сто.
Въпреки по-различната ситуация днес той смята, че все още си заслужават инвестициите в подобни имоти, но купувачите трябва да имат няколко неща предвид, преди да вземат окончателно решение за вложението. "Все още има смисъл от такива инвестиции, но в много строго определени имоти. За столицата това трябва да са такива в центъра на града, при това не в обширния център, а в истинския туристически център. Говорим за булевард "Витоша" и малките улички около него, около "Александър Невски" и т.н.", обяснява той.
"Локацията е ключова, но много често имаме клиенти с апартаменти, които са на топ локации, но те не са били ремонтирани десетилетия, с много остарели мебели и са амортизирани. Едно такова жилище на снимки няма как да го накараш да изглежда атрактивно. Така че наистина трябва да са приветливи, светли, интересни. Много често препоръчваме на клиентите да има някаква тема в апартамента. Имаме такъв с тема вино, там всеки гост получава бутилка вино. И по стените има грозде, принтове и т.н.", добавя експертът.
За кого е подходящо да се насочи към компания, която да управлява имота му?
Борис разказва, че има основно три типа клиенти, които предлагат жилищата си на краткосрочен наем и търсят услугите на компании като Flat Manager.
"Едните имат имот, било то наследствен или такъв, който са отдавали на дългосрочен наем до момента, и искат да изкарват повече пари или да го използват от време на време. Друг вид клиенти са хората, които инвестират в имоти с тази цел. Те обикновено се свързват с нас преди покупката и ние ги консултираме. Третият вид клиенти са хора, които живеят в чужбина, и имат имот тук", изброява той.
Експертът посочва, че за да отдаде жилището си под наем краткосрочно човек трябва да се занимава с различни дейности - от подготовката и изчистването на апартамента, през осигуряване на неща от първа необходимост, като чаршафи, кърпи и т.н., до грижата за гостите. "Това са неща, които ние правим. И разбира се, маркетираме апартаментите, знаем как да ги позиционираме в платформите, така че да има най-голяма посещаемост, изпълняваме всичките административни задължения, които един собственик има. Нашата идея е той да дойде при нас, да даде ключа и повече да не се занимава", изброява той.
Всеки един от собствениците, които искат да отдават жилищата си през компания, трябва да минат през предварителна процедура. Тя включва извършване на оценка на апартамента. "Втората стъпка е, когато установим, че той е подходящ, изпращаме един списък с какво трябва да има в него като оборудване - ютия, кафе машина, сешоар и всички тези малки неща. Клиентът трябва да се увери, че те са в апартамента, че има наличен интернет, и когато всичко това е готово, ние отиваме на оглед, когато се предават и ключовете. Оттам нататък ние организираме резервациите, посрещаме гостите, събираме парите и т.н.", обяснява още експертът.
200 имота в България и поглед към другите европейски пазари
Към момента у нас Flat Manager управлява малко под 200 апартамента като основната част от тях се намира в София. Компанията има още такива в Пловдив, както и по Черноморието. "Столицата е водеща в България. Определено има най-много предлагане целогодишно на апартаменти в столицата. По Черноморието е изключително сезонен бизнес. Ние оперираме за момента между май месец и края на септември там. В Пловдив има по-малко предлагане, отколкото в столицата. То нараства със сходни темпове като тук, просто там е по-малък пазарът", посочва Борис.
Създадената у нас компания е представена и на един чуждестранен пазар към момента - в Букурещ. В краткосрочен план обаче тя има за цел да навлезе и на други такива както в Източна, така и в Централна и Западна Европа. Борис обяснява, че идеята е бизнесът на Flat Manager да се разпространи на тези места чрез франчайз мрежа, като други фирми ще могат да ползват техния софтуер, брада, оперативните процесии и стратегии за работа на българското дружество.
"Ще представим този франчайз модел в 2 тура на Европа през пролетта и през есента. Във всяка една от обиколките ще има по 30 града, в които ние ще обиколим с кола на място и ще се срещнем с компании, които са по-малки и управляват 15, 20, 30 имота. Надяваме се дружества от поне 10 от градовете да се присъединят към мрежата, която изграждаме", казва Борис и заключва:
"Не разграничаваме Централна и Източна със Западна Европа. За нас всеки един град е важен, стига той да отговаря на характеристиките ни. Няма да се фокусираме върху градове, които са много сезонни. Търсим такива, където има много посещения от хора, не само от туристи, но и от работещи там. В момента най-горещите такива градове са в Португалия - Порто и Лисабон. Там предлагането на недвижими имоти е много интересно. Насочили сме се и към Виена, Братислава, Южната Ривиера на Франция и други.".