Непрекъснато съревнование между САЩ и Китай и е трудно да се прецени коя страна развива по успешно автомобилната индустрия. Според qz.com няма да има какво да спре азиатската страна в постигането на успехи, заради следните 5 факта.

Китай е бъдещето на електрическите автомобили

През 2018 г. в азиатската страна са били продадени повече електрически коли отколкото навсякъде по света. Китайското правителство похарчи близо $60 милиарда през последното десетилетие, за да създаде електромобилна индустрия. Същевременно намали броя на лицензите за автомобили с вътрешно горене, за да стимулира търсенето на електрически автомобили.

Няма друга държава, която да е инвестирала толкова много средства в индустриално развитие или значима регулация в този сектор. Но вероятно и никоя страна няма да спечели толкова много. Ако проектът се увенчае с успех, Китай може да има по-чист въздух, по-ниска зависимост от вноса на петрол и ще се превърне в технологичен лидер в новата високотехнологична индустрия.

Снимка 399207

Източник: iStock

Всичко започна с електрическите двуколки

Китай притежава 99% от общо 250 милиона двуколки по света. Това е почти 100 пъти повече отколкото всички електрически автомобили по света. През 1999 г. в Пекин двуколесните превозни средства, които не могат да се движат с повече от 20 километра в час, са определени за "велосипеди". Това означава, че те могат да бъдат използвани без лиценз или регистрация и на велосипедни алеи. Сега Китай прилага опита и наученото от двуколесните електрически возила в автомобилната индустрия. Смята се, че благодарение на тях, всички емисии на парникови газове са намалели с 80 процента.

Китай има какво да предложи

Азиатската страна разполага с повече от 100 производители на електрически автомобили, заедно с още редица компании, които произвеждат части за такива коли. Най-важната и скъпа част от електрическите автомобили е батерията. Китай има силно въздействие върху глобалното предлагане на елементите, необходими за производството на батерии. За тях са нужни четири елемента - анод, катод, сепаратор и електролит. Понастоящем Китай контролира между 50% и 77% от световния пазар на суровини, необходими за изработката на тези елементи, според Yano Research Institute.

Електрическите автобуси вече не са мираж

Общата сума, необходима за притежаването на електрически автобус, включваща разходите за гориво и поддръжката, е вече по-ниска от тази за автобусите, задвижвани с бензин. Тяхната употреба ще излиза по-евтино през следващите три години навсякъде по света според Bloomberg New Energy Finance.

Снимка 399210

Източник: iStock

Електрическите автобуси ще са много по-икономични. С по-малко енергия те ще могат да изминават същата дистанция, като автобусите с двигатели с вътрешно горене. Освен това електроенергията излиза по-евтино отколкото горивата. Така колкото повече се движи едни електрически автомобил, толкова по-евтин ще става. Понастоящем Китай произвежда 99% от световните електрически автобуси, а експертите твърдят, че скоро други държави няма да я настигнат.

Задава се автоматизацията. Отново ли Китай ще е лидер?

През 2018 г. страната си постави за цел половината от новите коли по пътищата ѝ да са автоматизирани до края на 2020 година. В момента САЩ е лидер в това направление на автомобилната индустрия, благодарение на наличието на много софтуерни инженери в Силициевата долина. Ако обаче Китай успее да разгърне идеята си за електрически автономни коли, ще създаде най-ефективните системи за транспорт, които съвременният свят е виждал.