В последните дни на отминаващата 2022 г. разговаряме с Драгомир Желев от Delta.bg - една от водещите хостинг компании на българския пазар, основана през 2009 г., която в изминалото десетилетие се утвърди сред лидерите в сегмента.

Сред факторите на успеха на Делта.бг е специализацията в менажираните хостинг услуги и предоставянето на иновативни и персонализирани облачни решения, с имплементиране на последните технологии и тенденции със специалисти, сървъри и поддръжка тук, в България, на български език.

През 2015-а дружеството купува една от обещаващите хостинг компании на пазара - Jump.bg и преструктурира дейността на двата бранда под шапката на новата Delta HighTech.

Само преди месец Delta.bg стана първата българска компания, която интегрира платформата OpenStack в инфраструктурата си.

В последните 3 години вашият сектор се разви с невиждани до момента темпове. Как това повлия на бизнеса на Delta.bg?

Така е - в последните 2 години пандемията от COVID-19 наложи нашият сектор да се иновира, точно както всеки друг бизнес, който иска не само да оцелее, но и да се развива.

Облачните технологии са в основата на това развитие. Cloud решенията не изискваха от компаниите солидни инвестиции в собствена инфраструктура и оборудване, а вместо това позволиха използването на различни приложения и ресурси под "as-a-service" модела.

И макар, че България е на последно място в ЕС по внедряване на облачни технологии в бизнеса, прогнозите са тази тенденция да се обърне в следващите години.

Естествено, това повлия на нашия бизнес и изиска от нас да бъдем на върха на вълната от иновации, да предоставим възможно най-качествените услуги и да открием категорично своята ниша на пазара - най-високото ниво на персонализация, което да отговори на нуждите на нашите клиенти и да реши бизнес казусите им по категоричен и професионален начин.

Кое беше най-важното събитие в сферата на клауд и хостинг услугите през 2022-а и кое - във вашия бизнес?

Трудно може да се очертае само едно събитие, но както в целия сектор ключовите посоки са иновация, адаптация и персонализация.

Бизнесът на Delta.bg винаги върви в крачка с новите технологии и за нас важна стъпка напред беше интегрирането на OpenStack в нашата инфраструктура.

За да обясня колко важна крачка напред е това за целия български пазар, ще дам за пример WordPress - почти 60% от уеб сайтовете, които са направени по света, ползват тази платформа.

Е, OpenStack е революционното решение в облачните технологии, каквото е WordPress за изработката на сайтове. Неслучайно специалистите наричат OpenStack - "кралят".

Платформата представлява софтуер с отворен код, който съдържа различни модули, с които да се управляват услугите. Създадена е през 2010 година съвместно с НАСА, когато облачните технологии все още не бяха навлезли в ежедневието на потребителите, както е сега.

Благодарение на отворения си код, нашите системни администратори в Delta.BG правят подобрения, с които да оптимизират и защитят локалната ни инфраструктура и да максимизират полезността от облачната услуга.

OpenStack дава възможност на потребителите сами да управляват услугата си, да я модифицират според нуждите си и разбира се, не на последна място да я получат на много по-достъпна цена.

В OpenStack видяхме решението, от което се нуждаеше българският пазар и решихме да го вградим в услугите, които предлагаме за нашите клиенти.

С нарастването на потреблението на клауд въпросът за устойчивостта на кибер атаки става все по-актуален. Как го адресирате в компанията? Какви са трендовете в световен мащаб?

В България все още се сблъскваме с проблема, че потребителите трудно се доверяват на услуги, които са виртуални. Малко компании със собствени сървъри обаче знаят, че времето, в което обичайно фирмите разбират, че са хакнати най-често е над 2 години, след като това се случи. Облачната услуга е изцяло виртуална - тя не може да се докосне или види и затова имаме грешната интуиция, че далеч по-сигурно е да се ползват преносими носители.

Важно е да подчертая, че облачната услуга има значително по-високо ниво на защита от физическата - тройно защитени данни, чести бекъпи и цял екип от инженери, които постоянно работят по протоколите за сигурност.

В същото време обаче, днес организациите са изложени и на напълно нов вид рискове, свързани с кибератаки и ние в Delta.BG се стараем да създаваме все по-строги изисквания за съхранение и обработка на данни.

Експертите прогнозират, че все повече компании ще инвестират имено в превенция срещу подобни заплахи и загуба на данни, както и в по-ефикасни решения за киберсигурност в облака, сред които технологии за анализ и предсказване на потенциални проблеми, както и изкуствен интелект (AI).

Как развитието на изкуствения интелект ще промени вашата индустрия?

Изкуственият интелект (AI) и машинното самообучение (Machine Learning) са достъпни най-често като облачни услуги от най-големите в индустрията, тъй като работата им изисква огромно количество изчислителна мощ и други ресурси, с които малко организации разполагат.

Аз обаче вярвам, че технологията е експоненциална и скоро ще видим как много от по-малките доставчици на облачни услуги ще разчитат на изкуствен интелект, за да управляват своите мрежи, инфраструктура, дата центрове, а с това - да предоставят по-качествени услуги за своите клиенти и потребители.

Индикациите за следващата година са, че повечето големи доставчици (Google, Amazon и Microsoft) ще продължават активно да инвестират все по-големи бюджети към AI и ML.

Тренд във финансовия сектор са хибридните multi-cloud модели. Разкажете какво представляват те и ползват ли ги българските клиенти?

Очакванията на специалистите са, че през 2023 г. ще наблюдаваме все по-голям брой компании (84% от средните и големите бизнеси по света), които използват услуги на различни Cloud платформи (multi-cloud модел).

В същото време много от бизнесите са ориентирани предимно към хибридни облачни решения, съчетаващи публични и частни cloud модели. Към тенденцията можем да добавим и все по-масовото използване на "контейнерни" технологии, при които всяко приложение може да бъде лесно мигрирано към нова среда, в случай на необходимост.

Тази диверсификация на ресурсите във всяка посока гарантира повече гъвкавост и сигурност, както и алтернативи в случай на значителни промени в работата на дадена cloud екосистема (напр., тази на Google Cloud, AWS, Microsoft Azure и др.).

Ако трябва да коментирам българския пазар, той е много разнообразен и трудно бих могъл да обобщя доколко успяваме да се възползваме от споменатите горе възможности.

Официалните източници показват ниска използваемост на облачните технологии като цяло (и последно място в Европейския съюз). В същото време наблюдаваме бързо развитие на електронната търговия, финтек и аутсорсинг индустриите.

Силно се надявам все повече компании да се обръщат към експертите по тези въпроси, защото добавената стойност от едно просто и вече съществуващо решение може да бъде огромна... стига да я открият.

Недостигът на висококвалифицирани кадри на нашия пазар като че ли достигна своя пик в последната година. Как се справяте с този проблем?

Честно казано, в последните години ние не сме се сблъсквали с недостига на кадри като проблем. Това може би е необичайно на фона на факта, че специалистите, които работят при нас са висококвалифицирани.

Факторите за успешното изграждане на екипа ни са няколко, но може би на първо място е бурното развитие на сферата, което осигурява на екипа постоянни предизвикателства, нови проекти, нещо различно всеки ден.

Работим с най-новите и доказани технологии на световните пазари. Паралелно, постоянното учене е изключително важно за нас. Всичките ни специалисти ежегодно придобиват международно признати сертификати и са LPI, Red Hat и Cisco сертифицирани инжерери.

Не на последно място, това са хора, които припознават нашите ценности като свои. Убеден съм, че всеки един човек в компанията би се отнесъл към казус или проблем на наш клиент, както бих го направил аз. Така държим супер високо ниво на персонализация, а в решенията, които имплементираме за нашите клиенти, сме водени от иновациите.

Какви промени предизвика гладът за ИТ специалисти на нашия пазар?

Един от най-сериозните и очевидни в нашата работа проблеми на българския пазар е категоричната невъзможност на компаниите, които не са технологични, да поддържат качествен екип от системни администратори и DevOps инженери.

И причината за това е по-скоро бурното развитие на технологиите, а не толкова липсата на кадри. Рядко само един системен администратор и няколко вътрешни сървъра могат да осигурят адаптация към всички новости в сферата и обезпечаване на нуждите на един онлайн магазин например.

Затова в годините постепенно започнахме да предлагаме DevOps като услуга на нашите клиенти - това едновременно им спестява ресурси, но и им дава огромната добавена стойност цял екип от топ специалисти да решават казусите и да поддържат бизнеса им.

Големите доставчици на клауд услуги в света все по-усилено предлагат и изграждане на уеб сайтове, приложения и дигитални решения без необходимост от писане на код. Делта.бг работи ли в тази посока?

Категорично да и то в няколко направления, които тепърва ще развиваме. Вярваме, че тази достъпност на новите технологии ще развърже ръцете на още повече компании да създадат иновативни проекти и решения в облачна среда, с което да достигнат оптимално ниво на ръст за своя бизнес.

Кои сфери и бизнеси най-добре се адаптираха и дигитализираха в последните 3 години според вашите наблюдения?

На първо място тези, които разбраха, че който не върви напред, върви назад. Мина времето, в което правиш един сайт, или купуваш един сървър в офиса и с това приключват ангажиментите за следващите години.

Дигитализацията и технологичната иновация са постоянни процеси за всяка една компания. В практиката си имаме много примери колко важни може да са те дори за традиционните офлайн бизнеси, като счетоводни услуги, адвокатски услуги или производства.

Разбира се, най-големият ни фокус са и най-бързо развиващите се онлайн бизнеси - медийни групи, ритейл, фарма, гейминг и финтек компании.

В последните години имаме изключителни истории на успеха с големи български компании, които ни се довериха и заедно постигнахме много - сред тях са Технополис, Happy, Dir.bg, Sopharma, bTV, eBag.

Защо една компания би избрала български хостинг доставчик при огромното съществуващо многообразие на международния пазар?

Може би малко хора си дават сметка, че хостингът е по-скоро локална услуга. И въпреки че могат да намерят доставчик навсякъде, всеки километър разстояние от физическите сървъри ще се отразява върху латенцията на връзката.

Също така, ако няма денонощно обслужване (нещо типично за нашия пазар и абсолютно екзотично по света), вероятно няма да има бърза реакция в моменти на нужда. Трети важен фактор, който винаги е бил водещ за нас в Jump.bg, е прозрачната ценова политика и бизнес практики силно ориентирани към нуждите на клиента.

Относно избора на хостинг компания от фирми с по-големи и по-сложни нужди, вероятно това, което отличава Делта.бг е абсолютно уникалният ни екип от инженери и готовността ни за ниво на персонализация без аналог на пазара.

Едва когато имаме решение на бизнес казусите на нашите клиенти, преминаваме с тях към дългосрочно партньорство. Не мога да кажа, че всеки би трябвало да търси това, защото това просто е нашата ниша. Но практиката показва, че по-премиум услугата всъщност оптимизира разходите, колкото и да е необичайно.

И за финал - в коя област очаквате да има бум през 2023 г.?

Бурното развитие на Cloud технологиите даде тласък на платформите за стрийминг услуги, като Netflix, Spotify и др. Благодарение на тях има нови възможности да гледаме телевизия и слушаме музика, промени се и начина, по който играем игри и консумираме гейминг съдържание.

С все по-мащабното покритие на 5G мрежите ще се появят и по-голям брой услуги и потребители на именно на такова съдържание, чието разпространение изисква повече ресурси от това на по-добре познатите формати.

Следим тренда при нашите клиенти от гейминг индустрията съвсем отблизо на ежедневна база. Това е и причината да считаме, че 2023-та и следващите няколко години ще са изключително благоприятни за тяхното развитие.