Не е тайна, че Google използва метода на персонализиране на база историята на търсенията в интернет браузъра. Но да се избегне събирането на данни по този начин изглежда все по-трудно, пише The Verge.

Според ново изследване на DuckDuckGo няма как да се избегне този филтър на Google дори при търсене в режим "инкогнито". За това говори проучването, в което са участвали 78 души. Всички те е трябвало да търсят една и съща информация в браумъра, за да се провери какви резултати ще покаже мрежата на всеки индивидуално.

Участниците са търсили по ключови думи "имиграция", "контрол на оръжията", "ваксинациите", но въпреки идентичните термини, които са използвали, резултатите са варирали дори при контролиране на времето и местоположението, сочи проучването. Съвсем умишлено запитванията в търсачката са пили зададени в 21 часа вечерта.

От експеримента става ясно, че върху резултатите не оказва влияние това дали участниците търсят информация, без да са влезли в акаунтите си в Google или като вече са в личните си профили.

Някои от основните елементи на вариацията включват промени в новините и поставянето понякога на идентични резултати на различни позиции на първата страница на браузъра, което оказва влияние върху това дали потребителят ще кликне върху тях.

Изследването също така открива промени в начина, по който статиите и видеоклиповете се показват между стандартните текстови линкове на първата страница. При използване на конкретни ключови думи, в случая с думата "ваксинации", на страницата излизат до 22 различни домейна. Обикновено стандартното търсене показва по 10 резултата на страница.

Изследването доказва, че няма лесен начин да се използва Google, без системата да се опита да разбере кой сте вие и да ви улесни, показвайки резултати най-близо до вашите интереси.

В отговор на проучването от Google посочват, че не могат да го коментират, тъй като нямат достъп до документа. От интернет компанията обясняват, че резултатите от търсенето могат да се променят за минути, а понякога дори и за секунди, когато става въпрос за актуални новини.

От Google са категорични, че персонализирането се извършва само за малка част от общия брой заявки, въведени в търсачката. Системата често определя контекста на търсенето на база скорошни заявки, например когато една дума може да се отнася до спортен отбор и град едновременно. Компанията потвърди, че не персонализира резултатите при търсене в режим "инкогнито".