През последните месеци почти не остана незасегнат от коронакризата сектор. Тежките последствия за икономиката от пандемията доведоха до прогнози за значителен спад на брутния вътрешен продукт през 2020 година. Една индустрия обаче остава оптимистична за бъдещето си, а почти всички компании в нея очакват да ръст на бизнеса си през следващите 12 месеца.

Докладът "Тенденции в привличането и развитието на талант в ИТ сектора по време на COVID-19", в който са включени мненията на 70 фирми, показва, че 96% от дружествата в сектора у нас смятат, че ще се радват на растеж в следващите месеци, а около една трета от тях и досега отчитат такъв.

"Това е още едно силно доказателство, че ИТ секторът остава най-слабо засегнат от кризата с COVID-19 и ще е сред секторите, които ще излязат най-бързо от нея", се казва в документа.

Що се отнася до възнагражденията на служителите, заети в технологичния сектор, 77% от компаниите посочват, че не са правили промени по тях, а 1% са увеличили заплатите. 12 на сто споделят, че бюджетите им са все още в процес на преразглеждане, а едва 8% са ги редуцирали.

Междувременно секторът остава и един от най-активните в наемането дори и в настоящата ситуация. 60 на сто от анкетираните компании не са променили или са завишили плановете си за назначаване на нови служители от март насам.

"Планирайки напред, 1/2 от компаниите не очакват да променят надолу плановете си за назначаване на кадри до края на 2020 г. спрямо очакванията им преди пандемията. От тях 13% дори предвиждат увеличение на новите назначения", посочват от академията.

Сред различните специалисти в индустрията, най-голямо търсене има на софтуерни разработчици, QA инженери, бизнес анализатори и продуктови мениджъри.

Същевременно анкетираните предвиждат драстично увеличение на търсенето на младши софтуерни разработчици, QA инженери и бизнес анализатори спрямо първите 6 месеца от началото на пандемията през март.

"Проучването разкри и друга благоприятна тенденция за местната екосистема - 1/4 от участниците планират да разширят екипите си с продуктови мениджъри. Ролята е относително нова, но е ключова за развитието на успешни продукти и услуги. Това за нас е знак за доброто състояние на сектора у нас и катализатор за създаването на все повече иновации от българските технологични компании", посочва Александра Мечкова, която е изпълнителен директор на Телерик Академия.