Успешно приключиха изпитанията на първия модернизиран в Турция щурмови самолет Су-25 на азербайджанските ВВС, съобщава Анадолската агенция.

Машината, която е своеобразен прототип на проекта "Лачин", вече е предадена на бойните части, а започва работата и по останалите от този тип.

Контекст: Су-25 е един от най-успешните бойни самолети за непосредствена поддръжка на сухопътните сили. Конструкцията му е подсилена срещу обстрел от земята и въздуха, като още в Афганистан през 80-те си спечели прозвището "Летящия танк".

Първият турски безпилотен изтребител "Байрактар ​​Кизилема" излезе тестово на бойното поле

Първият турски безпилотен изтребител излезе тестово на бойното поле

Той ще се движи по-бързо от пътнически самолет Airbus 320

Електрониката на борда, обаче, остава на равнището на СССР, като това ограничава възможностите за използване на модерни типове въоръжение и интеграция в съвременните военни системи.

Детайли: Азерските Су-25 след модернизацията ще се водят модификация МЛ (Л от "Лачин"). Те имат модернизирано оборудване, което им позволява да използват различни "умни" муниции, като например турската коректируема авиобомба KGK-83. Според военни портали в южната ни съседка е предвидена съвместимост и с крилатата ракета SOM.

Новото въоръжение е съвместимо със стандартите на НАТО.

Модернизацията се извършва от турската държавна компания TAI. Тя вероятно стъпва върху експертиза от Грузия. Самолетостроителният завод в Тблиси е произвеждал Су-25 (както и други машини като фронтовия бомбардировач Су-24) по времето на СССР, а с израелска помощ през 2001 г. полетя първият съвместим с НАТО Су-25КМ "Скорпион".

През 2021 г. ръководствата на турската и грузинската компании проведоха среща в Тблиси. 2 години по-късно, в небето вече е модернизиран в Турция Су-25 - макар южната ни съседка никога да не е имала на въоръжение подобни самолети.

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

KAAN: С този свой самолет Турция заменя F-16

Изтребителят от пето поколение се разработва от 7 години

Още нещо: България има една ескадрила Су-25К. Те бяха модернизирани в Беларус преди избухването на войната в Украйна. Една от машините обаче се разби при кацане през септември миналата година и това доведе до временно спиране на полетите.

От март миналата година у нас няма специалисти от Беларус, които да обслужват самолетите. Така пред нашите ВВС назря въпросът кой ще се грижи за машините. Онлайн изданието на в."Българска армия" в началото на годината писа, че заводът в Тбилиси е възможен вариант. Не е ясно дали сега ще може да се търси и оферта от южната ни съседка.