Технологичните акции в САЩ бяха сериозно засегнати през тази година. Те до голяма степен бяха наранени от прогнозите да покажат спад на печалбите от 15% и повече, тъй като бумът на пандемията приключи, а потребители и компании, искат да намалят разходите си в лицето на инфлацията и страховете от възможна рецесия Каква разлика прави една година.
Миналият октомври технологичният сектор все още беше в пълен подем, въпреки че много експерти, още тогава предупреждаваха, че бумът на пандемията изчезва. Сега бавното изпускане на въздух от балона, би било добре дошло облекчение от звучното поевтиняване на технологичните акции и натрупването на предупреждения за печалбите.
Очаква се технологичните компании да покажат големи спадове в печалбите си след повече от две години на ръст по време на пандемията от Covid-19. След като бумът в продажбите на персонални компютри се срина, общият IT-сектор се очаква да отчете спад на приходите от почти 5%, благодарение на полупроводниковата индустрия.
След преминаването от недостиг към пренасищане, производителите на чипове се очаква да видят спад на приходите си с над 15%.
В тази трудна среда, компаниите искат да намалят разходите си за реклама и прогнозите са, че силите в онлайн рекламите ще отбележат спад на печалбите с повече от 20%, а компаниите за електронна търговия, от които потребителите зависят по време на блокиране, се прогнозира да покажат спад на печалбите с повече от 25%.
Дори области, за които се очаква да видим растеж, вероятно ще видят анемичен напредък в сравнение с минали резултати, тъй като растежът на софтуера е моделиран за увеличение на печалбите от по-малко от 2%.
Брендън Конотън, основател и управляващ партньор на Catalyst Private Wealth, вярва, че техническите ръководители ще използват това и следващото тримесечие като "кошчета" в които ще могат да хвърлят всички възможни отписвания или извинения и след това да се опитат да победят своите собствени понижени очаквания.
Прогнозите за празничния сезон не се очаква да бъдат много по-добри - технологичните инвеститори се опасяват за няколко седмици на предупредителни изявления, пропуснати числа и откровен песимизъм, докато технологичните ръководители се опитват да се отърват от целия багаж на компанията преди следващата година. "Лидерството ще бъде много, много консервативно", каза Конаутън. "Мисля, че бъдещите насоки ще бъдат много "грозни".
Лоши сравнения с преди година
Това ще доведе до някои "грозни" числа през следващите седмици и с добра причина. В сравнение с преди година, когато третото тримесечие беше третото тримесечие с най-голям ръст на приходите от пандемичния бум, тазгодишното септемврийско тримесечие изглежда мрачно.
Прогнозите на FactSet показват, че смесените печалби за цялостния сектор на информационните технологии - който включва полупроводници, хардуер и софтуер, включително технологичния гигант Apple - ще намалеят с 4,6% в сравнение с растеж от 38% преди година.
Приходите, от друга страна, все още ще растат, но само частично. Прогнозите са, че IT-секторът ще отбележи общ смесен ръст на приходите от 4,7% в сравнение с ръст от 19,8% преди година. Изненадващо, технологиите все още се справят по-добре от общия S&P 500, поне от страна на печалбите.
FactSet сега прогнозира, че общият S&P 500 ще покаже смесен ръст на печалбите от 1,2% през третото тримесечие, което би отбелязало най-ниския годишен ръст на печалбите от третото тримесечие на 2020 г. и 8,7% ръст на приходите.
Тези спадове може да изглеждат малки в сравнение с това, което се очаква от най-големите имена в интернет - Alphabet, Meta Platforms, Twitter и Match Group. Тези компании включват сегмента на интерактивните услуги в сектора на комуникационните услуги и анализаторите очакват печалбите им за третото тримесечие да спаднат с 20,4%, а смесените им приходи да нараснат с 6,4%.
Преди година тези компании като група отчетоха ръст на печалбата си от 43,3%, подхранван най-вече от печалбите на Alphabet, докато приходите скочиха с 39,8%. Текущият сезон на печалбите ще бъде намален както от цялостната рекламна среда, така и от резултатите на Meta, които се очаква да покажат повишена конкуренция от страна на TikTok на ByteDance, по-ниски приходи от реклама, от предлагането на видеоклипове в кратка форма, на Reels и разговори за намаляване на разходите.
"Акциите на Meta са намалели с 62,1% от началото на годината и с около 25% от изнасянето на резултатите за второто тримесечие на годината, тъй като рекламният бизнес се забавя на фона на различни макропрепятствия, промени в поверителността на iOS, нарастваща конкуренция и пренасочване на ангажираността на потребителите към Reels, които в момента осигуряват приходи от по-нисък процент", пише Джон Блеклидж, анализатор на Cowen & Co., в бележка, намалявайки прогнозите.
И докато Google на Alphabet се очаква да отчете ръст на приходите през тримесечието, този едноцифрен темп на растеж от 9% се очаква поради рекламния климат и конкуренцията с YouTube от TikTok. През последното тримесечие растежът на приходите на YouTube се забави поради конкуренцията от страна на TikTok и други конкуренти за стрийминг на видео.
Чипове и хардуер ударени от спад в търсенето на компютри
Докато интернет компаниите също ще говорят за по-голямата макроикономическа среда, включително въздействието на проблемите на глобалната верига за доставки върху онлайн рекламата, секторът, който вижда най-голямото въздействие от проблемите на веригата за доставки, е полупроводниковата индустрия.
Проблемите с веригата за доставки, които измъчват индустрията от няколко години, не са най-големият проблем в момента за компаниите за чипове. Внезапният спад в търсенето на персонални компютри, след огромен пандемичен бум за дистанционна работа и училище, вреди както на производителите на компютри, така и на техните доставчици.
През изминалия месец Micron Technology, Nvidia и Advanced Micro Devices, всички предупредиха или понижиха прогнозите си за приходи, цитирайки твърде много запаси и внезапен спад в търсенето в компютърния бизнес. Миналата седмица Bloomberg съобщи, че чиповият гигант Intel планира намаляване на броя на служителите и вероятно ще уволни хиляди работници до края на месеца, приблизително по същото време, когато се очаква да обяви своите резултати.
"Изглежда, че крайното търсене вероятно се е влошило значително през последните седмици и крайните клиенти изглежда агресивно източват инвентара", пише Стейси Расгон, анализатор на Bernstein Research в скорошна бележка, след като AMD понижи перспективата си. Както полупроводниците, така и хардуерните сегменти развалят инерцията в останалата част от IT-сектора.
Оценките, съставени от FactSet, показват, че полупроводниковата индустрия се очаква да отчете спад на общите печалби от 15,7% в сравнение с чудовищния ръст на печалбата от 57,7% преди година.
Очаква се продажбите да нараснат с 4,7% през третото тримесечие, далеч от растежа от 24,7% през предходното тримесечие. Най-голям принос за спада в растежа на печалбите се очаква да имат Intel, Nvidia и Applied Materials, като Intel прогнозира спад на печалбите с почти 80%. Компаниите за хардуер се справят още по-зле, тъй като производителите на устройства за съхранение и производителите на персонални компютри, с изключение на Apple, се очаква да отбележат спад както на печалбите, така и на приходите.
HP, който няма да изнесе резултати до 22 ноември, се очаква да регистрира спад на приходите с близо 12%. А производителите на сторидж Seagate Technology и Western Digital Corp., прогнозират понижение на приходите съответно с 32,5% и 27,9%, и двете компании породиха нови страхове за забавяне на търсенето на облачни изчисления.
"Както Seagate, така и Western Digital съобщиха, че виждат по-предпазливо поведение при купуване от някои от техните облачни и корпоративни клиенти", каза Марк Милър, анализатор на Benchmark Research. "Виждаме, че тази тенденция се разширява."
Софтуерът и електронната търговия са засегнати от по-високите разходи
Засега се очаква софтуерът да бъде сред малкото акценти на тримесечието, с прогноза за доста анемичен ръст на печалбите от около 1,9% и ръст на приходите от 11,8%. Microsoft, със своя голям бизнес с компютри и силно излагане на валутни колебания, тъй като доларът се засилва в Европа, се прогнозира да отчете ръст на приходите от около 9,9%, докато бизнесът му с Windows се забавя, а облачният бизнес с Azure продължава да расте, макар и с по-бавна скорост от около 44%.
"Очакваме Microsoft да отчете фискални приходи през първото тримесечие до голяма степен в съответствие с нашите прогнози за $49,8 милиарда (ръст от 10% през годината, ръст от 16% в постоянна валута), с очаквания ръст на Azure и office 365, компенсиран от слабост при PC/Windows", каза анализаторът на BofA Securities Брад Силс в бележка.
Компаниите за електронна търговия все още отбелязват ръст на продажбите, но тези по-бавни темпове на растеж започнаха миналата година, след като краят на блокирането по света върна потребителите във физическите магазини. Разходите за труд, транспорт и стоки се взривяват, така че печалбите спадат рязко.
В сектора на потребителските дискреционни/интернет продажби на дребно печалбите се очаква да спаднат с 25,6%, докато приходите се очаква да нараснат с 14,7%, в сравнение с ръст на приходите от 14,8% през тримесечието отпреди година.
Amazon.com е на целта да види общ ръст на приходите от 15,7%, като по-големият ръст идва от неговия бизнес с облачни изчисления AWS от около 31%. Инвеститорите ще си спомнят, че този общ ръст на приходите е стъпка надолу спрямо момента, когато нетните продажби скочиха с 37% през третото тримесечие на 2020 г., подхранван от пандемичното онлайн пазаруване.
Анализаторите на Evercore ISI отбелязват отрицателен риск за оперативните оценки на Amazon, тъй като гигантът за електронна търговия повиши почасовите надбавки за работниците в склада и доставките и е изправен пред високи разходи за доставка, цени на бензина и постоянни проблеми с веригата за доставки. FactSet очаква, че печалбите на Amazon ще спаднат с 27,7%.
Инвеститорите ще видят огромен смесен пакет от проблеми през това тримесечие, но те също не трябва да очакват нещата да се подобрят твърде бързо. "Всеки иска да прави пари утре, но ако можете да погледнете отвъд това, има невероятни стойности в технологиите", каза Силс.
"Ако залагам дългосрочно на Amazon, сега е добър момент за покупка."
*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка или продажба на активи на финансовите пазари.