За руското Министерство на отбраната 2024 г. е ключова година. През следващите месеци на въоръжение трябва да влязат нови попълнения във всички елементи на ядрената триада - нова междуконтинентална балистична ракета, модернизиран стратегически бомбардировач и аванградна подводница, пише Defense News, като цитира зам.-министъра Алексей Криворучко.
Всъщност, това трябваше да се случи още миналата година, а, ако се съди по проблемите, които съпътстват и трите програми, Кремъл може да се наложи да почака и още, преди да се появят нови копчета в ядреното куфарче.
Проблемът "Сармат"
"Сармат" - любимата ядрена ракета на почитателите на Владимир Путин, все още е повече пропагандна фикция, отколкото реалност. До момента се знае само за един успешен пуск - и то на фона на забавяния и скандали в продължение на години.
Според Defense News в дъното на проблемите е факта, че междуконтиненталната ракета е под шапката на "Роскосмос", а държавната компания има много проблеми, сред които трупащи се загуби и задлъжнялост.
Източник: EPA/БГНЕС
Изпълнителният директор Юрий Борисов каза пред "Россия 24" през декември, че корпорацията е загубила експортни приходи от около 180 млрд. рубли (2 млрд. долара) в резултат на санкциите. Космическото сътрудничество вече е в миналото, а заедно с него - и достъпът до западни компоненти и технологии.
Въпреки опитите за намиране на алтернатива чрез договори с Алжир и Египет, "Роскосмос" се наложи да емитират облигации и да съкращават персонал - 17 000 души още преди войната.
Производството на "Сармат" зависи от няколко предприятия, подчинени на космическата корпорация. Сред тях най-скандално е "Протон-ПМ", което произвежда ракетни двигатели. Няколко от неговите мениджъри бяха арестувани за присвояване на милиони рубли, а липсата на западно оборудване и суровини наложи замяната им с такива от Русия, Беларус и Китай.
Конструкторското бюро "Химавтоматика", което произвежда втората степен на "Сармат", има хронична липса на оборотни средства и даже по време на войната в Украйна подизпълнители се оплакват от забавени плащания, разказват източници на Defense News. Пропадна и модернизацията на производствената база.
Сега предприятието продава свои имоти, сред които - столовата си.
Бял лебед или бяла врана
Не чак толкова зле, но все пак със закъснение върви модернизацията на стратегическите бомбардировачи Ту-160 до стандарт Ту-160М. "Белия лебед", както го наричат екипажите му, е най-модерната машина на руската авиация и в момента се използва активно като ракетоносец за поразяване на цели в Украйна.
Това обаче си остава самолет, разработен в СССР. Модернизацията подобрява значително електрониката и добавя съвместимост с нови оръжейни системи. Конструкторското бюро "Туполев" е подписало договор за 10 чисто нови Ту-160М, а освен това в Казанския авиозавод трябваше още през 2023 г. 4 стари машини да бъдат основно обновени.
За момента и от двете групи има само по един готов бомбардировач - и то предадени още през 2022 г. Останалите бройки са в различна фаза на подготовка и изпитания.
Няма и особена надежда темпото да се подобри. Авиозаводът в Казан сам по себе си трябваше да претърпи основен ремонт и модернизация през 2020 г., но това не се случи. Той е и сред предприятията в Татарстан с най-голям недостиг на опитни работници. Според руски експерти санкциите затрудняват достъпа и до нови инструменти, електроника за самолетите и високоякостни стомани.
Източник: tvzvezda.ru
Така от завода излиза по един готов самолет годишно, най-много - 3 за две години. Така изглежда много слабо вероятно сроковете да бъдат спазени.
Заради забавянията Министерството на търговията и промишлеността вече глоби "Туполев" с 5,8 млрд. рубли.
Какво става под водата
Най-малко се знае за третото ново попълнение в ядрената триада - подводницата с атомен двигател "Княз Пожарски" от клас "Борей-А".
Тя трябваше да бъде пусната на вода през 2023 г., а две други да бъдат заложени. Все още това не се е случило.
Флотът очаква подводницата си до декември, а освен това не са отменени плановете за още 11 или 12 такива. Фактор за това е и че подобен мащабен проект ще гарантира заетост на корабостроителите и на служителите в огромно количество свързани предприятия.