Икономиката на развитите страни се основава на факта, че все по-голям брой работници не участват пряко в производството, транспортирането и разпределението на богатството, а изкарват прехраната си чрез управление на информацията. Мнозина наричат това "информационна икономика". Но има и изследователи, които смятат, че това не е съвсем правилният подход.
Съвременната икономика не е наистина информационна. По дефиниция икономиката е изучаването на това как едно общество използва ограничените си ресурси. А информацията не е оскъдна: давим се в нея, но в същото време непрекъснато увеличаваме обемите й, особено в киберпространството. Това повдига въпроса: Има ли нещо друго, което тече през киберпространството, нещо оскъдно и желателно?
Не се разсейвайте! А икономиката на вниманието, а не на информацията, е най-естественото развитие днес, пише по темата ideanomics.ru.
Вниманието има свое собствено въздействие, динамика, последствия. Икономиката, изградена върху него, ще бъде различна от обичайната материална икономика. Информацията и нейният поток могат да бъдат точно открити и преброени (в битове, байтове и битрейт) от прости електронни устройства. Вниманието е мистериозен процес, който се ражда в главата, който е неосезаем, но завладява света. Ако сте на телефона, вниманието ви е фокусирано върху другия край на линията. Ако комуникирате по мрежа, вниманието ви преминава през нея. Потокът може да е метафора, но е метафора с изключителна дълбочина. Фрази като "обърнете внимание" или "не мога да ви дам пълното си внимание в момента" лесно излитат от езика. "Внимание", пишат Томас Мандел и Жерар ван дер Люн в книгата си от 1996 г. "Законите на мрежата", "това е твърдата валута на киберпространството". Прави са. Тъй като мрежата става все по-твърдо установена в цялостната икономика, потокът от внимание не само ще изпревари потока от пари, но в крайна сметка ще го замени изцяло.
В началото изглежда странно, но вниманието като основа на новата икономика наистина работи. Като начало се обръща внимание на основното човешко желание. Само си представете например, че един ден се събудите в огромна къща, пълна с храна и луксозни богатства, но никой не ви вижда или чува. Отначало ще бъде смешно, но скоро ще откриете, че невъзможността да споделите впечатленията си с никого се превръща в мъчение - болка, която също не можете да изразите пред никого. Живот без внимание, дори и в лукс, за всички, с изключение на няколко отшелници, едва ли би бил живот.
Докато много от нас жадуват за огромно признание, не само славата или място в историята е стръвта. Това е и похвала за другите. В този смисъл интернет е идеално място: хората отиват онлайн, за да общуват с другите, да клюкарстват, да спорят, да се консултират и да научат за тези, които са или не са като тях, с други думи, да обменят внимание.
Източник: iStock
Наистина ограничен ресурс
Но как вниманието се превръща в основното нещо в икономиката? Всеки икономист ще ви каже, че материалните продукти са оскъдни и вероятно винаги ще бъдат оскъдни. На теория това е вярно, но на практика масовото производство бълва толкова много, че има изместване на акцента от материалните желания, които доминираха в старата икономика.
Вниманието е друг въпрос. То е наистина оскъдно, а общият брой на глава от населението е строго ограничен. Например, ако четете тази статия внимателно в момента, без значение колко брилянтни или умели сте в многозадачността, не можете едновременно да се съсредоточите върху четенето на нещо друго. В крайна сметка икономиката на вниманието е игра с нулев резултат. Това, което един човек получава, не е това, което друг човек получава.
В това се крие неприятно противоречие: ако сме за равномерно разпределение на световното богатство, тогава това нещо няма да работи с внимание. Размерът на пая с внимание може да нарасне, тъй като все повече и повече хора се присъединяват към глобалната аудитория, но размерът на средното парче не е. Истинското внимание към вас винаги е ограничено от броя на умовете.
За да обобщим, вниманието може да се превърне в гръбнака на икономиката, тъй като е основно човешко желание и неизбежно е в недостиг. Тя може да бъде богата и сложна икономика, защото вниманието идва в много форми: любов, приемане, внимание, внимателност, грижа, похвала, надзор, внимание към желанията на човека, помощ, съвет, критична оценка, помощ при развиването на нови умения и т.н. Има и много начини да привлечете вниманието: чрез вашите мисли, изобретения, саморазкривания, изявления, речи, художествени творения, постижения, искания и привлекателни изяви.
Има и друга особеност на вниманието: тя се предава в двете посоки, дори и да няма обмен на информация. Нека вземем един прост диалог:
"Здравей, как си?" "Всичко е наред, нали?"
Не обменяте информация със събеседника, самите фрази означават малко. Но вие обменяте внимание. Всеки път, когато някой пряко или косвено обръща внимание на някой друг, това може да се счита за "сделка" в тази нова икономика - сделка, която обикновено не е за пари.
Ключовият момент за вниманието е, че докато всеки от нас го иска в една или друга степен, то не се постига еднакво. Това обяснява защо много от нас полагат все повече усилия, за да получат повече внимание и защо с готовност се придържаме към интернет. Но мрежата повишава залозите, увеличавайки безмилостния натиск, създавайки все по-високи изисквания към всеки от нас.
Източник: EPA/БГНЕС
Звездна система
Гарантирането на справедливостта на сделките с внимание в бъдеще няма да бъде по-лесно от гарантирането на справедливостта на паричните транзакции днес. Разточителният човек ще позволи на няколко души да монополизират вниманието му. Или да го похарчи за тези, които няма да могат да споделят внимание в замяна. Икономиката на вниманието е звездна система, в която Елвис ще има ясно предимство. Най-вече звездите получават внимание, разбира се, от своите фенове и хулители. Но хубавото на интернет е, че предлага много по-ефективно средство за продължаване и завършване на операциите с внимание, както и отваряне на повече възможности за почти всички.
Който и да си, без значение как се изразяваш, сега можеш да получиш достъп до глобална аудитория. Вниманието тече не само от вентилатор към звезда, но лесно може да се предава от звезда на звезда или от фен на обожател. В киберпространството може да се разпространи все по-голямо разнообразие от видове внимание: лични съвети, предложения, връзки, помощ при себеизразяване, обратна връзка, разпознаване или нов софтуер, създаден специално за вашите цели.
Има един недостатък на този процес. Както много палави деца знаят, негативното внимание е по-добро от никакво внимание. И емоционално незрелите хора могат да преминат към получаването му.
Източник: iStock
Упадъкът на ерата на парите
И тук стигаме до най-интересния момент: вниманието не може да се купи. Например, когато рекламодателят плаща за реклама, му е гарантиран само шанс да привлече вниманието на аудиторията. Зрителите се научават да игнорират или изключват всички, освен най-интересните реклами, и дори тогава може да не обръщат внимание на това, което се рекламира. Според автора на статията, когато икономиката на вниманието стане доминираща, рекламната индустрия ще престане да съществува във формата, в която съществува днес, тъй като смисълът й е да насърчава хората да харчат пари. В бъдеще рекламата ще съществува само за да привлича и насочва вниманието, защото парите ще станат без значение.
Звучи нереалистично? Да копаем по-дълбоко. Като начало киберпространството не е толкова гостоприемно към паричните транзакции. Електронните пари (под формата на цифрови битове) изискват сложен набор от кодове, пароли, методи за сигурност и т.н. Вниманието не изисква криптиране. То се предава естествено по мрежата.
Второ, ако получавате внимание, това означава, че имате някакъв контрол над мислите и действията на тези, които ви го дават. Някой, който знае как да плени публиката, в известен смисъл "задържа" вниманието, като не позволява на хората да се разсейват от нещо друго. Самият акт на внимание може да изглежда доброволен, но често това не е съвсем вярно. В него има определен елемент на принуда. Неслучайно хората казват: "Тази книга е задължително четиво".
Още днес, без значение какво правите, парите, които получавате, все повече се превръщат в показател за признание. Ако в работата ви няма нищо особено, колкото и да работите, няма да бъдете забелязани, а това все повече означава, че ще ви плащат малко. В миналото е било възможно да си малко познат и в същото време богат, сега е по-трудно.
Но как ще се прояви икономиката на вниманието в свят на старомодни, но все още необходими материални блага? Как вниманието ще ви помогне да си купите кола, например? Автомобилите се произвеждат от огромни корпорации и нито една компания не произвежда автомобили в изолация. Автомобилните дизайни се копират, променят или правят по лиценз, а частите често се правят от малки сервизи на трети страни. На всеки етап все повече задачи се автоматизират; Това означава, че повече от вниманието, необходимо за изграждането на автомобил, се отделя на фазата на проектиране и планиране на производството.
Тъй като повечето от участниците в целия процес са свързани помежду си и с останалия свят чрез мрежа, не е трудно да се предположи, че рано или късно корпорациите на практика ще изчезнат и тогава ще бъде много по-логично да се говори за сложна общност от автомобилни производители, състояща се главно от апартаменти, заобикалящи хиляди звезди и микрозвезди. По този начин много хора в по-широката автомобилна общност ще споделят членство в някои общности за внимание, които включват тези, които теоретично искат и могат да закупят кола. Ще се окаже, че това е такъв вид кръстосан обмен на внимание.
В интернет пространството няма такива силни ограничения като принадлежност към град, държава, корпорация. Единственото разделение, и дори тогава доста произволно, съществува между аудитории, групи и това, което може да се нарече общности на вниманието. Всяка общност е фокусирана върху дадена тема и обикновено включва няколко звезди заедно със своите фенове. Вниманието тече от общност към общност. Под тази основна размяна ще се осъществи по-маловажната размяна на стоки и материали.
Това се е случвало и преди
Има много примери в историята, които ни позволяват да разберем как икономиката на вниманието ще промени използването на парите. В разгара на феодалната система в Европа се приемаше за даденост, че селското стопанство винаги ще бъде основното нещо, а богатството и собствеността винаги ще зависят от наличието на собственост върху земята. Нито крепостните, нито благородниците можели да си представят, че благородството и титлите могат да престанат да бъдат пътят към богатството. Те бяха всичко, което имаше значение тогава. Въпреки това, с развитието на индустриалната икономика, производството на храни се превърна в просто още една индустрия и дори не е много важна. Отличното родословие е важно за отглеждането на чистокръвни кучета и състезателни коне. Това, което практически не съществуваше преди (парите), стана основа на новата икономика. И, между другото, най-великолепната броня, най-великолепните турнири за престрелки и най-големият интерес към благородното родословие - всичко това се случи точно когато феодализмът беше в упадък.
Ако предпочитате да мислите в цифри, ето още една причина да мислите: общият брой транзакции, които включват парите, може да нараства, но общият брой на транзакциите с глобално внимание нараства още по-бързо. Сделките с внимание са случаи, при които се обръща внимание на някой, който може да извлече някаква полза от това да го има или да го прехвърли на някой друг. Хората обменят внимание ден след ден. Всеки, свързан към мрежата, може да прави стотици такива транзакции на ден, което е много повече от броя на паричните транзакции, в които вероятно ще участва.
Източник: Колаж БТВ
Както всяка друга, икономиката на вниманието има значителни недостатъци:
- Опасността от огромно неравенство между звезди и фенове.
- Възможността, че нарастващото търсене на ограниченото ни внимание ще ни попречи да размишляваме или да мислим дълбоко (да не говорим да се наслаждаваме на почивката си).
- Възможността, че ще бъдем толкова погълнати от опитите да привлечем вниманието си, че ще започнем да лишаваме близките от внимание.
Освен тези предизвикателства, има още много промени, които могат да се очакват, тъй като икономиката на вниманието набира скорост. Ето някои от тях:
- Значението на звездите ще се увеличи, със съответно намаляване на силата на тези, които настояват за анонимност.
- Ролята на големите организации ще намалее, защото те няма да могат лесно да се концентрират или да споделят вниманието.
- Същото важи и за правителствата, чиято роля също ще намалее.
- Почти всеки ще има личен сайт.
- За да си осигурите прилична старост, не искате да разчитате изцяло на социално осигуряване или на каквато и да е инвестиция, парични спестявания или пенсионен фонд.
- Във всеки проект пълните списъци на всички участници ще станат толкова общи и необходими, колкото са сега в кредитите за филми.
За да успеем в този век, ще трябва да погледнем не само парите под всякаква форма, но и да създадем резерв от внимание за себе си, доколкото е възможно. Няма да е лесно да се плува в това течение. Но не се разсейвайте. Най-луксозните замъци, най-колоритните церемонии на плащания и вземания, най-сложните ритуали около парите и инвестициите сега са в разгара си, точно когато приключва ерата на паричното господство. За добро или лошо, икономиката на вниманието ще надделее.