Вероятно всеки, който има собствена компания знае, че изборът на име не е лесна задача. Особено ако тази компания обслужва милиарди потребители по целия свят.
Тази седмица Facebook (компанията майка, а не социалната мрежа) промени името си на Meta. Но защо?
В исторически план се наблюдават някои вероятни причини за ребрандирането на компаниите.Visual Capitalist посочва някои от тях.
Социален натиск
Възприятията на обществото като потребители могат да са доста добра причина. Понякога компаниите правят всичко възможно да предвидят тези промени предварително. Ако все пак не успеят, отново са принудени да сменят името си.
С течение на времето компаниите, които са свързани с негативни външни фактори са подлагани на натиск. Така например социалният натиск стои зад промените в името на Total и Philip Morris. В случая с първия преминаването към TotalEnergies имаше за цел да сигнализира за преминаването на компанията отвъд петрола и газа и да обърне внимание и на възобновяемата енергия.
Тотален рестарт за компанията
С течение на времето някои марки губят популярността си, заради скандали, влошаване на качеството на продуктите или други. Когато се сменя името, промяната цели да накара потребителите да изтрият от паметта си негативите, с които свързват продукта. В повечето случаи този трик дава резултат.
Доставчиците на интернет и телевизия се нареждат на последните места в оценките за удовлетвореност на клиентите. Ето защо не е изненадващо, че много от тях сменят имената си.
Твърде ограничаващо име
Това е много често срещан сценарий, когато става въпрос за смяна на името. Когато дадена компания се разшири или постигне голям неочакван успех с нови продуктови предложения, създателите откриват, че името й е твърде "ограничаващо" или вече не отразява точно това, в което се е превърнала компанията. Apple, и Starbucks например опростиха имената на компаниите си през годините. Apple премахна името "computers" от името си през 2007 г., а Starbucks зачеркна "Coffee" от името си през 2011 г. И в двата случая промяната на името означаваше разделяне на компанията с това, което първоначално ги прави успешни, но и в двата случая ребрандирането даде добри резултати.
Една от най-големите промени в името през последните години от името Google към Alphabet, както беше кръстена компанията-майка. Тази промяна на името сигнализира желанието на компанията да се разшири извън търсенето в интернет и рекламата.
Промяна на името в ранен етап от живота на компанията
Много от популярните компании, чиито услуги използваме днес, започнаха с много различни имена. Google някога се е наричал Backrub. Instagram започна да съществува под името Bourbn, а Twitter започна да като "Twittr", преди да добави "е".
Проблеми с авторските права
Ясно за какво става въпрос тук. Ето и примери: такъв е случаят с Picaboo, предшественикът на Snapchat, който беше принуден да промени името си през 2011 г. Съществуващата компания за фотокниги с име Picaboo, не беше особено щастлива да споделя име с приложение.
Битката за името WWF е доста по-вълнуваща. През 1994 г. World Wildlife Fund (Световен фонд за природата) и World Wrestling Federation (Световна федерация по кеч) имаха взаимно споразумение, че последната ще спре да използва инициалите в международен план - WWF, с малки изключения. В крайна сметка обаче споразумението до голяма степен беше игнорирано и проблемът се превърна в пречка. Световна федерация по кеч дори регистрира wwf.com. В крайна сметка компанията се ребрандира като WWE (World Wrestling Entertainment), след като загуби дело.
И все пак човешко е да се греши, а смяната на името не винаги постига резултат. Когато промяната не е уместна, се налага да се коригира. Издателството Tribune беше принудена да върне класическото си име, след като се опита да стане Tronc през 2016 г. Името, стилизирано с малки букви, се разглеждаше като несполучлив опит да се превърне в първи дигитален издател.
А защо Facebook променя името си?
Facebook заложи на тази промяна заради редица причини, но основната сред тях е, че името е свързано със скандали.
Дори преди да избухне последният скандал, Facebook се славеше като технологичната компания, в която потребителите имат най-малко доверие. Марк Зукърбърг някога беше най-уважаваният главен изпълнителен директор в технологичните среди.
Все пак има някаква визия зад промяната. Значителна част от работната сила на компанията вече работи върху концепцията за метавселената и има планове за наемане на още 10 000 души в Европа през следващите пет години.