Amazon е поредната компания, която премина психологическа граница от 1 трилион долара. Интересен е фактът, че компанията прави това за втори път, след като в края на 2018-та година моментно се повиши над заветната граница, превръщайки се едва във втората американска компания, след Apple, с подобно постижение. Сега с оценка от над 1 трилион долара, освен Amazon, има още цели три компании - Apple, Microsoft и Google. За съжаление Google изпадна за момент под посочената граница след изнасянето на своите тримесечни резултати за четвъртото тримесечие.

Добри резултати изстреляха Amazon над един трилион долара, като след неравновесието на пазара в последния ден на януари, акциите завършиха отново малко под тази граница.

Как бе създадена империята на Джеф Безос?

Джеф Безос създава Amazon през далечната вече 1994 година от своя гараж. За момент, нетната стойност на активите му достигна 150 милиарда долара през 2017-та година, което го направи най-богатия човек в съвременната история, изпреварвайки Бил Гейтс по този показател. Всъщност, Безос е най-богатият човек на планетата от октомври 2017 г., когато неговото състояние се оценява на 92.3 млрд. долара, към март 2018 г. на 112 млрд. долара, а към януари 2019 г. - 136.7 млрд. долара. През 1999 г. списанието Тайм го обявява за "Човек на годината".

Въпреки високата нетна стойност на богатството си, Безос всъщност не получава висока заплата. Годишно тя е около 81 840 долара, според Bloomberg.

Успехът на Безос не идва от само себе си. Той е постигнат с цената на много усилия, работа и ясна визия. Самият Безос стартира своята кариера в напълно различна област - в света на хеджфондовете през 90-те години на миналия век. Той завършва университета в Принстън, специалност компютърни науки. След завършването си през 1986 г. Безос работи на Уолстрийт в областта на ИТ технологиите. След това започва да се занимава с разработка на мрежа за международна търговия. По-късно заема длъжността вицепрезидент в компанията "Ди И Шоу и Ко", която напуска през лятото на 1994 г.

Когато научава през 1994-та година, че интернет регистрира ръст от над 24 пъти , Безос осъзнава, че това е тенденция, от която със сигурност трябва да се възползва по някакъв начин. Това го кара да напусне сигурната си работа в хеджфонда, за да започне собствен бизнес. "Знаех, че ще съжалявам искрено, че не съм участвал в нещо подобно, защото интернет е бъдещето", казва той. "След това беше невероятно лесно да взема това решение."

Това води до раждането на Amazon в гаража му. След първите няколко месеца от стартирането си компанията вече продава почти всички щати. На 15-ти май 1997 г. тя става публична.

Amazon се цели към 2 трилиона долара.

Макар акциите на Amazon да се търгуват при нива малко над 2000 долара, даващо на компанията оценка минимално над 1 трилион долара, все повече стават експертите, които започват да говорят за следващата ключова граница - 2 трилиона долара. Сигурно се чудите дали и как би било възможно Amazon да достигне подобна по размер рекордна капитализация? Отговорът е - с диверсифициране на бизнеса си. Amazon вече е далеч повече от онлайн търговец, какъвто бе в зората на своето създаване. Тя има сериозни позиции в бизнеси като здравеопазване, реклама, облачни технологии, изкуствен интелект, търговия с плодове и зеленчуци и др.

Ето и някои от най-важните бизнеси на компанията:

Облачните технологии и уеб-бизнеса

Този сегмент определено бе двигателя на ръста в акциите на Amazon през последните години. Очакванията са този сектор да генерира приходи в размер на над 30 милиарда долара през следващите 12 месеца. През последното тримесечие ръстът в приходите на сегмента е бил 34%. И макар наблюдаваното леко забавяне на годишна база (през изминалата година ръстът през четвъртото тримесечие е бил над 45%), повишението все още е доста здравословно.

Нещо повече - сегментът е най-доходоносен сред бизнесите на онлайн гиганта, като допринася за над половината от общата оперативна печалба. Това дава възможност на Amazon да инвестира в други бизнеси.

Здравен и фармацевтичен сектор

Пазарът на предписани медикаменти, само в САЩ, се прогнозира да е в размер на 450 милиарда долара, така че не е изненада защо Amazon се е насочил към този сегмент. Първата голяма стъпка към сектора бе направена през юни на 2018-та година, когато Amazon закупи онлайн фармацевтичен стартъп - PillPack, за сумата от 1 милиард долара. Това даде на компанията фармацевтични лицензи в почти всички щати. А това ще ускори достъпа на компанията до фармацевтичния пазар, който иначе би отнел години.

Според експерти, покупката ще се върже много добре с тази на Whole Foods, като ще позволи изграждането на обща мрежа за доставки, както на хранителни стоки, така и на лекарства.

Рекламата

Рекламният бизнес на Amazon расте много бързо, като наскоро премина границите от 2 милиарда долара продажби. "Сега, това вече е мултимилиарден бизнес, който расте много бързо", според Брайън Олсавски, финансов директор на Amazon.

Компанията генерира основна част от рекламните си приходи, като продава резултати за продукти и позволява на продавачите да закупуват спонсорирани продуктови места. Разбира се, рекламния бизнес на компанията, все още е далеч по-малък от този на Google и Facebook. Ниската база обаче, означава добър потенциал за ръст.

Изкуствен интелект

Аmazon има планове да се превърне в лидер в сферата на изкуствения интелект. Сега компанията проучва възможностите да експлоатира изкуствения интелект в широкодиверсифицирания си бизнес. Благодарение на фокуса си по това направление, Amazon изпреварва конкуренти като Alphabet и Microsoft в гласовите технологии.

Реални магазини

Изненадващата покупка на Amazon на търговската верига Whole Foods преди две години посочи плановете на онлайн търговеца по отношение на диверсификация към физически магазини. Това е голям залог за компанията, предвид на сериозната цена от 13 мииларда долара в кеш и поети задължения за 22 милиарда долара.

*Материалът е с аналитичен характер и не е съвет за покупка, или продажба на акции на Amazon